Big Mac marketing: wat is jouw Big Mac? & 16 conceptideeën

Laatste update: 24 november 2021 door Ruben Bunskoeke

Een van de meest waardevolle marketingactiviteiten is het zoeken en vinden van een succesvolle marketingfranchise.

Dat is een template, een concept dat,

  • je relatief makkelijk kunt herhalen,
  • eigen is – dus moeilijk te kopiëren,
  • en gewild is.

Jouw persoonlijke Big Mac. Jouw Whopper. Het is een marketingactiviteit waarbij de verpakking of de benadering van het onderwerp hetzelfde blijft, terwijl het onderwerp steeds verandert.

Een concept dat regelmatig terugkomt.

  • Dit bespaart je enorm veel tijd, want je hoeft niet steeds een originele benadering te bedenken en te maken.
  • Je weet dat de opbrengsten goed zullen zijn.
  • Je hebt iets waar men naar uit gaat kijken.
  • Het is makkelijk te promoten door bezoekers.
  • Het helpt met het opbouwen en bevestigen van een merknaam.

Het vinden van een eigen Big Mac is nog niet echt opgepakt in de wereld van marketing.

Het is nog een relatief onbewuste activiteit.

De bedrijven die het doen zijn, net als de meeste ontdekkingen, met toevallig gestruikeld op een concept dat werkt en dat te herhalen valt. Het concept van een franchise content is het best zichtbaar in de media – YouTube kanalen, blogs, podcast etc – omdat hun hele business draait om bezoekers aan te trekken en vast te houden.

Dus laten we leren van die niche.

Neem Invicta. Het was eerst een Youtube kanaal waar hij alleen maar Total War games speelde.

Drie jaar lang maakte hij een paar video’s per week. En elke video had ongeveer een duizenden en soms tienduizenden views.

Maar na drie jaar probeerde hij eens wat anders. Hij maakte een keer een meer informatieve video met illustraties over geschiedenis – en met name het tijdperk van Rome en Griekenland. En dat was zijn eerste keer dat hij ruim 100.000 bezoekers had op één video, 1.7 miljoen na drie jaar om precies te zijn.

Een tijdje later maakte hij een soortgelijke video, want de eerste was zo’n succes. Het sloeg weer aan. En zo bleef hij steeds meer van zulk soort video’s maken.

Een jaar later maakt hij alleen maar dit soort content, heeft bijna elke video honderdduizenden bezoekers en kan hij hoogstwaarschijnlijk goed leven van zijn video’s.

Pro Home Cooks is een kanaal met twee BigMac ideeën

  • Air Fryer: hoe makkelijk je verschillende lekkere gerechten maakt.
  • 15 mistakes with making [pasta, pizza, steak, bread, noodles etc]

Beiden concepten zijn redelijk makkelijk te herhalen en krijgen veel meer bezoekers dan de rest.

Redelijk vaak beginnen YouTube kanalen met zo’n franchise idee. Een concept, een benadering, dat het hele kanaal vormt.

Crashcourse bijvoorbeeld. En Epic Rap Battles.

Meestal is het één idee dat ze hebben en uitproberen. Slaat het niet aan? Dan stoppen ze na een tijdje – en beginnen ze waarschijnlijk een half jaar later met een nieuw idee en een nieuw kanaal.

Shane Parrish begon de website Farnam Street (FS) om kennis op te slaan voor zichzelf en te delen.

Hij publiceerde blogs met quotes uit boeken, speeches, verslagen etc – vaak met een korte eigen begeleidende tekst of uitleg.

Een van die speeches kwam uit 1991 van Charlie Munger – een bekende investeerder – en die ging over investeren, wijsheid en mentale modellen – dat zijn concepten die uitleggen de wereld en de mens werkt, zoals verliesaversie, inversie en opportuniteitskosten.

Die speech schreef hij uit en het concept – mentale modellen – bleef hem interesseren. Hij begon met de tijd losse mentale modellen uitgebreider te bespreken in aparte artikelen – met meer voorbeelden en bijbehorende informatie. Hij ging ook op zoek naar meer mentale modellen en besprak die ook.

Met de jaren heeft hij dan een lijst met honderden mentale modellen uit tientallen niches met ieder een korte beschrijving, waarvan tientallen een uitgebreid artikel hebben. En weer een tijd later besluit hij die mentale modellen in vier verschillende boeken te publiceren – met illustraties.

Dat is allemaal gegroeid uit een concept waar hij met toeval op is gestruikeld. Een concept dat deels verantwoordelijk is voor het succes van zijn website en waardoor de site uit kon groeien in een community met een maandabonnement, een podcast, boeken en meerdere werknemers.

Het vinden van jouw Big Mac

Je moet het vinden van een Big Mac idee weer zien als grote serie aan experimenten waar we met enige regelmaat een bepaald concept een paar keer met volle vertrouwen proberen.

Marketing is op vele vlakken gelijk aan ondernemen.

  • De meeste concepten werken niet (optimaal).
  • Een werkend concept werkt bijna nooit vanaf dag 1.
  • Een werkend concept is nog steeds afhankelijk van de uitvoering.
  • Een werkend concept is nog steeds afhankelijk van promotie en marketing.

Een matige uitvoering maakt elk idee slecht – hoe briljant het idee ook is. Andersom is dat niet zo. Een uitstekende uitvoering kan matige ideeën succesvol maken.

Zo is wat Shane Parrish heeft gedaan, met zijn mentale modellen, niet echt uniek (het concept bestond al langer) of eigen. Het was een goede uitvoering van een goed idee. Hij was een van de eerste en hij heeft er structureel aan gewerkt.

Er zijn genoeg websites die ook mentale modellen in kaart hebben gebracht of concepten iets beter of visueler kunnen uitleggen. Maar niemand komt in de buurt van het werk dat hij heeft gedaan.

Hoe verzin je een BigMac idee?

Werp je blik naar buiten en leer.

  • Veel succesvolle en originele ideeën komen uit (totaal) andere niches – andere vakgebieden, de natuur etc. Het is vaak kopie, een variatie of combinatie van meerdere ideeën.
  • Verder is het ook makkelijker om voor anderen wat te bedenken dan voor jezelf. Net als bij advies.
  • En successen zijn vaak beter zichtbaar in andere niches.

Wat doen anderen? In gerelateerde niches? Op kanalen over jouw hobbies?

Wat lijkt jou tof om te zien bij anderen? Je denkt vast wel eens bij het lezen van een blog: Ik wou dat hij of zij X besprak of deed of liet zien. Kun jij iets vergelijkbaars doen?

Waar hebben jouw klanten, vrienden en collega’s het over wanneer ze jouw niche bespreken?

Kun je een klein gedeelte van het probleem dat je oplost oplossen in het openbaar – voor een vreemde?

Om even te brainstormen over wat concepten

Gratis, omdat ik je mag.

Ik heb simpelweg even nagedacht over de vraag: wat voor artikelen zou ik lezen als ik die tegenkwam over die niches. Wat prikkelt mijn nieuwsgierigheid?

Interieur concepten

  • De favoriete plek in het huis van van [bekend persoon]
  • Een nieuw mini-plekje in huis voor minder dan 20/50/100 euro (een mini-leeshoekje maken met een doek, lamp, tafeltje ofzo)
  • Voor- en na foto’s van huiskamertransformaties
  • De favoriete interieurtip van [binnenhuisarchitect]

Fotograaf concepten

  • De beste Instragram foto van [bekende persoon]. Instagram doorscrollen, eentje kiezen en uitleggen waarom het goed is en hoe je ook ziets kan maken.
  • De beste Tinderfoto van [random persoon]. Uitleggen welke van de 5? foto’s de beste is en waarom.
  • De origineelste/grappigste familiefoto’s/trouwfoto’s

Tekstschrijver

  • Een schrijftrucje stelen van [bekende schrijver]. Pak een sterke zin. Bespreek die. Ontleed.
  • De beste verkoopbrieven/pagina’s: #3 Avis
  • Aha, nu snap ik het: lastige concepten uitgelegd. Met metaforen en voorbeelden.

Makelaar

  • De meest bijzondere woningen [in een kerk/gymzaal/zwembad/toren]
  • De waarde van je huis verkopen [serie met tips met duurzame verbeteringen, leuke plekjes inrichten, zodat een koper het niet hoeft te visualiseren, tuin bijhouden en kleine dingen die invloed hebben op de oordeelsvorming]

Was dit artikel behulpzaam?