Big Mac marketing: de zoektocht naar een marketingfranchise

Laatste update: 15 december 2021 door Ruben Bunskoeke

De Big Mac.

Soms is het een guilty pleasure.

Soms is het een achterbank met tevreden kinderen die bijna in slaap vallen en jou eindelijk wat welverdiende rust geven.

En soms is het een perfectly healthy maaltijd (er zit sla op!).

De Big Mac. Vertrouwd. Geliefd. Simpel. En in no-time klaar.

Het perfecte marketinginstrument

Big Mac marketing is het vinden van een template, een marketingfranchise, een concept dat,

  • je relatief makkelijk kunt herhalen
  • eigen is, gebonden aan de persoon of het bedrijf, dus moeilijk te kopiëren
  • en gewild is

Jouw persoonlijke Big Mac. Jouw Whopper. Het is een marketingactiviteit waarbij de verpakking of de benadering van het onderwerp hetzelfde blijft, terwijl het onderwerp steeds verandert.

Content marketing is vaak hit-and-miss

Je weet niet wat van te voren gaat werken. De lezer bepaalt of iets goed is. Jij niet. Wat eigenlijk relaxt is, want dan hoeven we ons in theorie ook niet zo druk te maken of hetgeen wat we maken goed genoeg is – wat toch nooit gaat gebeuren. We like to worry-worry.

Wij zijn de makers. En de promoters. Maar wij zijn niet de rechters van kwaliteit.

Maken is al lastig genoeg. Elke keer iets nieuws verzinnen. Elke keer met sloffende voeten naar de rechter schuifelen om beoordeeld te worden. Dan is het wel fijn om af en toe een gegarandeerde succes te hebben. Iets waar je op terug kunt vallen. Zodat we weer wat moed bij elkaar kunnen sprokkelen om de volgende keer weer wat nieuws te proberen.

Big Mac content helpt met branding, tijd besparen en resultaten behalen. Wat wil je nog meer?

Het is slim om op zoek te gaan naar een concept, een verpakking dat je kunt herhalen

YouTube is interessant als inspiratiebron voor het vinden van zulkeBig Mac content, omdat het product ook de kern van marketing vormt. Redelijk vaak beginnen YouTube kanalen met zo’n franchise idee. Een concept, een benadering, dat het hele kanaal vormt. CrashCourse bijvoorbeeld.

Meestal is het één idee dat ze hebben en uitproberen. Slaat het niet aan? Dan stoppen ze na een tijdje – en beginnen ze waarschijnlijk een half jaar later met een nieuw idee en een nieuw kanaal.

Neem Invicta. Het was eerst een Youtube kanaal waar hij alleen maar Total War games speelde.

Drie jaar lang maakte hij een paar video’s per week. En elke video had ongeveer een paar duizend views.

Na drie jaar probeerde hij eens wat anders. Hij maakte een keer een meer informatieve video met illustraties over geschiedenis – en met name het tijdperk van Rome en Griekenland. En dat was zijn eerste keer dat hij ruim 100.000 kijkers had op één video, 1.7 miljoen na drie jaar om precies te zijn.

Een tijdje later maakte hij een soortgelijke video. Wat nou als het weer lukt? Het sloeg weer aan. En wat doe je als iets werkt? Je doet het nog een keer. Alle video’s van Invicta zijn nu in die stijl en hebben honderdduizenden views per video.

Pro Home Cooks is een kanaal met twee BigMac ideeën

  • Air Fryer: hoe makkelijk je verschillende lekkere gerechten maakt.
  • X mistakes with making [pasta, pizza, steak, bread, noodles etc]

Beiden concepten zijn redelijk makkelijk te herhalen en krijgen veel meer bezoekers dan de rest.

Shane Parrish publiceerde artikelen met quotes uit boeken, speeches, verslagen etc – vaak met een korte eigen begeleidende tekst of uitleg op zijn website Farnam Street (FS).

Eén speech die hij uitschrijf was Charlie Munger over mentale modellen – dat zijn concepten die uitleggen de wereld en de mens werkt, zoals verliesaversie, inversie en opportuniteitskosten.

Hij begon met de tijd de losse mentale modellen uitgebreid te bespreken in aparte artikelen – met meer voorbeelden en bijbehorende informatie.

Hij combineerde later 100+ mentale modellen in een lijst met een korte uitleg en linkjes naar de uitgebreide artikelen. Het werd een project waar hij bekend van werd en zorgde voor onderscheidend vermogen, vier boeken, een community met een maandabonnement, een podcast en meerdere werknemers.

Eén succesvol idee kan jouw onderneming naar het volgende niveau tillen.

Het vinden van jouw Big Mac

Je moet het vinden van een Big Mac idee weer zien als grote serie aan experimenten waar we met enige regelmaat een bepaald concept een paar keer met volle vertrouwen proberen.

Sure, het is weer hit-and-miss. Maar na de eerste hit, herhalen we het.

De meeste ideeën zijn combinaties van twee of meer concepten.

Ben je een psycholoog en lees je graag? Doe een diagnose op karakters uit boeken. En help ze.

Ben je een architect en reis je vaak? Vind een manier om die twee te combineren. Hoe de fuck is de Sagrada Família gemaakt? Hoe zit de Notre Dame in elkaar? Hoe pakken ze de reparatie aan?

C messier

Wat lijkt jou gewoon tof om te doen? Om uit te zoeken?

Wat doen anderen in (totaal) andere niches? In andere kanalen?

Om even te brainstormen over wat meer concepten

Ik heb simpelweg even nagedacht over de vraag: wat voor artikelen zou ik lezen als ik die tegenkwam over die niches. Wat prikkelt mijn nieuwsgierigheid?

Interieur concepten

  • De favoriete plek in het huis van van [bekend persoon]
  • Een nieuw mini-plekje in huis voor minder dan 20/50/100 euro (een mini-leeshoekje maken met een doek, lamp, tafeltje ofzo)
  • Voor- en na foto’s van huiskamertransformaties
  • De favoriete interieurtip van [binnenhuisarchitect]

Fotograaf concepten

  • De beste Instragram foto van [bekende persoon]. Instagram doorscrollen, eentje kiezen en uitleggen waarom het goed is en hoe je ook zoiets kan maken.
  • De beste Tinderfoto van [random persoon]. Uitleggen welke van de foto’s de beste is en waarom.
  • De origineelste/grappigste familiefoto’s/trouwfoto’s

Tekstschrijver

  • Een schrijftrucje stelen van [bekende schrijver]. Pak een sterke zin. Bespreek die. Ontleed.
  • De beste verkoopbrieven/pagina’s: #3 Avis
  • Aha, nu snap ik het: lastige concepten uitgelegd. Met metaforen en voorbeelden.

Makelaar

  • De meest bijzondere woningen [in een kerk/gymzaal/zwembad/toren]
  • De waarde van je huis verkopen [serie met tips met duurzame verbeteringen, leuke plekjes inrichten, zodat een koper het niet hoeft te visualiseren, tuin bijhouden en kleine dingen die invloed hebben op de oordeelsvorming]

En hoe kun je aan zo’n concept jouw eigen persoonlijke twist geven?

Bedenk er een boel. Probeer er een aantal. En ga door met het winnende idee.

Heb je iets aan dit artikel gehad?