Hoe een webshop ervoor zorgde dat ik 2x zoveel bestelde

De to-do lijst van vandaag vulde de laatste pagina van mijn notitieboekje.

Tijd om een nieuwe te bestellen. Via Google kwam ik bij een webshop waar ze ‘mijn’ notitieboekjes verkochten.

Wat mij opviel was de call-to-action.

call to action

Waarom staat “€ 1,95 verzendkosten” in de call-to-action?

De ongeschreven regel bij de call-to-action

Wanneer je op een link klikt, sluit je eigenlijk een overeenkomst met het bedrijf achter de website.

Je krijgt te maken met 3 dingen

  1. Een belofte
  2. Een overeenkomst
  3. En de naleving van de belofte

De woorden waarmee men linkt (de anchor text) is de belofte die de website maakt.  Bijvoorbeeld: ik beloof meer informatie over X te geven als je klikt (bij normale tekstlinks) of ik beloof dat je dit product kan kopen .

Wanneer de bezoeker klikt, stemt hij in met de belofte en biedt bijna altijd een tegenpresentatie als het bedrijf zich aan zijn belofte houdt. Die tegenprestatie kan aandacht zijn, maar ook een belofte om product X te kopen. En als men bij webshops eenmaal zo’n belofte maakt, haakt men niet zo snel meer af. 

Het hoofddoel bij productpagina’s van niet te dure producten is daarom ook altijd: Een klik op de call-to-action. De hele pagina moet daarom ten dienst staan aan de call-to-action en alle elementen op de pagina moeten zo snel mogelijk de grootste drempels verlagen (twijfels bij de bezoeker wegnemen).

En weet je wat een grote invloed heeft op de CTR van een call-to-action? De anchor text.

Dus.

Waarom beloven ze bij deze webshop extra kosten?

Waarom niet “Morgen in huis” of “2 jaar garantie”?

Willen ze niet dat ik klik? Hmm. Maar…

Ik hou, net als de rest van de wereld, niet van verborgen kosten.

Door de verzendkosten in de call-to-action te plaatsen, stem ik als ik op de knop klik in met de extra kosten.  De kosten zijn hierdoor niet meer verborgen en dat scheelt irritatie (als de extra kosten als verrassing kwamen) bij de volgende stap.

Ik vind het niet zo erg om 2 euro verzendkosten te betalen en klikte daarom direct op de link.

En toen ik op de bestelpagina kwam, lieten ze me prominent een tip zien.

Gratis bezorging

Prettige verrassing?

Hmm. Ik weet niet wat er toen bij mij misging of dat de Hollander in mij naar boven kwam.

IK KAN GELD BESPAREN.

Ik hoef geen verzendkosten te betalen (kosten waar ik al akkoord ben mee gegaan) als ik iets van €1,60 bestel. Hmm. En de verzendkosten, van €1,95, is hoger dan het bedrag van het product dat ik extra moest bestellen (€1,60). En heel toevallig staat er naast de tip een soft call-to-action met ‘Verder gaan met winkelen’.

20 seconden later had ik 2 notitieboekjes besteld.

En ik had er maar 1 nodig.

Well played, sir. Well played.

0
Auteur: Ruben Bunskoeke




2 responses to “Hoe een webshop ervoor zorgde dat ik 2x zoveel bestelde

Comments are closed.