5 manieren om hoger te scoren in Google

Bijna elke webmaster en ondernemer weet dat het hoger scoren in Google zorgt voor meer bezoekers. Maar niet iedereen weet dat SEO, wanneer je het goed uitvoert, ook leidt tot een langere bezoeksduur, een professionelere indruk en meer conversies?

Er zijn honderden manieren om een website te optimaliseren en dus hoger te laten scoren in Google. Wij gaan 5 effectieve methoden bespreken.

1. Ga voor de longtail

Longtail zoekwoorden zijn zoektermcombinaties die uit 3+ woorden bestaan.

Hoewel er veel gezocht wordt op: ‘shorttail” zoekwoorden (1-2 woorden) is het niet gemakkelijk om hoog te scoren op zulke woorden. Bij longtail zoekwoorden is de concurrentie vele malen lager en is het dus makkelijker om hoger te ranken.

Zo levert een top drie plek op een zoekwoord met 100 zoekopdrachten per maand meer op dan een 11de plek op een zoekwoord met 1000 zoekopdrachten per maand.

Verder kan je de behoefte (van de zoeker) en het aanbod (jouw webpagina) makkelijker op elkaar afstemmen, waardoor de bezoekers die je binnenkrijgt relevanter zijn. Een website die de behoefte van de bezoeker voldoet, vertoont kennis en expertise. De bezoeker zal dan ook sneller een relevante dienst of product bestellen.

Snel hoger scoren in Google? Focus je dan op langere zoektermen met een lager zoekvolume en laat de webpagina zo goed mogelijk aansluiten op de zoekterm.

2. Verwijs de minder belangrijke pagina’s naar belangrijke

Niet elke pagina is even belangrijk. Zo heb je productpagina’s, webpagina’s die veel verkeer (kunnen) opleveren, pagina’s met een hoge conversie en ondersteunende pagina’s.

De 80/20 regel is hier ook goed toepasbaar. 80% van alle webpagina’s zijn minder belangrijk en zouden ondersteunend moeten worden ingezet. Laat dus aan de zoekmachine en de bezoeker weten dat deze pagina’s ondersteunend zijn en bijdragen aan de belangrijke pagina’s (doormiddel van interne links).

Het verbeteren van je interne linkstructuur leidt tot hogere rankings op de belangrijkste zoekwoorden, een langere bezoeksduur en op termijn meer sales. Maak dus een lijst van alle webpagina’s die je hebt en maak een overzicht van de belangrijke en de minder belangrijke pagina’s.

Link vervolgens logisch met een beschrijvende anchortekst naar de belangrijke pagina’s.

3. Deel de webpagina waarop je wilt ranken op elk sociaal profiel

Voordat Google een webpagina hoog laat scoren in Google, zouden diverse externe kwaliteitssignalen moeten aangeven dat de desbetreffende pagina kwalitatief goed is.

De belangrijkste externe kwaliteitssignalen die Google gebruikt, zijn op dit moment links en social shares.

Om links en social shares te krijgen, moet de pagina buiten kwalitatief goed zijn ook zichtbaar zijn bij de doelgroep.

Breng dus je artikel onder het licht bij de doelgroep, door het te delen via social media.

Elke tweet, like, retweet en +1 zorgt voor een signaal dat de pagina relevant en kwalitatief goed is. Hoe meer mensen de pagina onder ogen krijgen, hoe groter dan kans is dat de pagina verder wordt gedeeld of dat er naar de pagina gelinkt wordt. Wil je hoger scoren in Google? Breng dan jouw pagina onder de ogen van de doelgroep.

4. Breng de pagina onder de doelgroep

Als het goed is geeft elke webpagina op jouw website een antwoord op een probleem of een vervulling van een behoefte.

Niet? Dan zou je eerst daarvoor moeten zorgen.

Wel? Zoek dan op het web naar plaatsen waar men hetzelfde probleem heeft waar jouw pagina antwoord op geeft. Dit zijn vaak weblogs, vragensites, forums en community ’s. Help vervolgens die persoon en link dan naar je webpagina  en leg uit dat daar een uitgebreide uitleg staat. Dit levert direct en relevant verkeer op, een beter imago en een backlink. Nogmaals: Help, spam niet.

5. Verwerk gerelateerde zoekwoorden

Google kan gerelateerde woorden op een pagina aan elkaar koppelen.

Zo weet Google wanneer je het woord SEO gebruikt, dat het gerelateerd is aan ‘hoger scoren in Google’, aan ‘zoekmachine optimalisatie’ en zelfs aan het woord ‘internet marketing plan’ bijvoorbeeld. Aan de gerelateerde zoekwoorden kan Google zien waar jouw artikel over gaat. Hoe duidelijker en uitgebreider jouw artikel is, hoe relevanter het is voor de doelgroep.

Door je webpagina met het gebruik van gerelateerde zoekwoorden te specificeren, kan Google je gerichter (en hoger) indelen in de zoekresultaten.

Succes met het verwerken van de tips op je eigen website. Wil je meer tips om hoger in Google te scoren? Kijk dan op 150 SEO tips en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. 

0
Auteur: Ruben Bunskoeke




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *