2017: Let’s boil it down

Je denkt groots als je start met ondernemen.

Je hebt mooie plannen en je hebt een redelijk beeld van waar je over vijf jaar wilt zijn. Maar wanneer het glinsterende van het ondernemerschap is verdwenen, beland je langzaam in een dag tot dag werkroes. Je leeft van project tot project.

Je verliest beetje bij beetje de grandioze visie. Je wordt een werknemer van jezelf. En daar is niets mis mee. Ondernemen is gewoon een baan. Een leuke baan. Maar een baan nonetheless.

Maar er ligt wel één gevaar op de loer..

Het gevaar dat je 100% van de tijd als werknemer werkt. Dat je denkt in dagen en weken in plaats van maanden en jaren.

Ik denk dat een goede balans 90% is. 90% als werknemer, 7% als manager en 3% als CEO.

Het einde van het jaar is een goed moment om het jasje van de CEO aan te doen. Om even terug te blikken en vooruit te kijken. Laten we daarom pen en papier pakken en de volgende vier vragen beantwoorden.

  • Wat was het plan voor dit jaar?
  • Wat heb je gedaan?
  • Wat ging niet zo goed?
  • En de belangrijkste: wat ging goed?

Neem een paar minuten de tijd en lees dan weer verder.

.

.

.

.

.

De vier vragen beantwoord?

Mooi.

Hoe voel jij je nu?

Het kan zijn dat je een topjaar had. Als dat zou is, dan zeg ik iets te enthousiast: ‘Fuck yeah! Lekker. Hou het gevoel vast. Ga zo verder. WHOOOOP’.

Het kan ook zijn dat je niet super tevreden bent. Dat je het gevoel had dat je meer had kunnen doen.

Zo’n gevoel had ik. En door terug te blikken begreep ik waarom ik zo’n gevoel had.

De grootste oorzaak van dit gevoel was bij mij het gebrek aan een duidelijk doel

Ik had geen beeld van waar ik naar toe wou. En als je weet niet waar je naar toe wilt, dan weet je ook niet hoe je daar moet komen. Dus ik deed maar wat. Ik hield mezelf bezig.

Jezelf bezig moeten houden is niet alleen killing voor jouw motivatie, maar ook voor jouw productiviteit en gevoel van voldoening.

Productiviteit is simpel gezegd de mate waarin je jouw vooraf opgestelde doelen haalt. Omdat ik geen doelen in 2016 had, kijk ik naar de kern van 000.nl. Dat is: ‘meer kleine ondernemers succesvoller maken online’. Daaruit kan ik twee te-algemene doelen destilleren.

  1. Meer ‘kleine’ ondernemers bereiken.
  2. De ‘kleine’ ondernemers die op 000.nl komen, beter helpen.

Als ik alles wat ik in 2016 heb gedaan naast deze doelen leg, dan waren weinig projecten echt productief.

Een oneindige to-do-lijst

Een ander soortgelijk probleem dat ik ook had en waar veel ondernemers last van hebben, is te veel willen.

Je wilt bijvoorbeeld een nieuw product maken, SEO oppakken, de website in een nieuw en fris jasje steken, eens goed zitten voor e-mailmarketing, elke week bloggen, video’s maken, productpagina’s verbeteren, jouw huidige diensten verbeteren en die 70 must-read artikelen die je ergens hebt opgeslagen lezen EN die tips uitvoeren.

Phoeeehee. Ik word al moe en moedeloos als ik eraan denk.

Het lukt nooit om alles te doen wat je wil doen op de manier hoe je het wil doen. Wat volgt?  Je hebt het gevoel dat je te weinig hebt gedaan of je aandacht is het hele jaar verspreid over drieëntwintig te grote taken (en dit leidt tot stress en middelmatigheid).

Zijprojecten

 

Verder hebben ondernemers vaak de neiging om zich te storten op zijprojectjes.

Ondernemers kijken namelijk vaker naar wat iets kan zijn dan te denken aan wat ze opgeven als ze er aan de slag mee gaan. We zijn optimisten. We zijn ‘wat-nou-als-het-lukt’ers. En daarom starten we een website in een totaal andere niche, verdiepen we in vakken zoals fotografie en webdesign of houden we ons maanden bezig met een project die je op een zondagavond in bed hebt bedacht.

En zo ontstaan er op termijn talloze zijprojectjes die op 30%, 50% of 80% blijven steken.

Stuk voor stuk zijn dit situaties die je demotiveren en de voldoening uit jouw werk halen.

En nu zijn we klaar met het negatieve

Wat er ook is gebeurd, laten we het accepteren, relativeren en ons focussen op het positieve. Het is nooit verstandig om het negatieve lang vast te houden.

Schud het even van je af.

WHOOoooooshhh.

Laten we ons nu even richten op wat wel is gelukt. En laten we daar trots op zijn. Pak een glas wijn (ja, ook als het midden in een werkdag is), leun even achterover en vier het. Laten we daar onze kracht uit halen. Ook al bestaat het lijstje uit drie dingen.

Vraag jezelf dan direct twee dingen af:

  • Waarom ging het goed?
  • En kan je het nog een keer doen?

 

 

En nu is het tijd voor de toekomst.

2017: Let’s boil it down

Ondernemen is voor een groot deel zelfmanagement.

Zelfmanagement betekent niet TL-buizenstijl PRODUCTIVITEIT. Nee. Het betekent jezelf motiveren, focussen, sturen en tevreden houden.

Het betekent stappen maken in de juiste richting.

Zolang je de juiste richting hebt, dan maakt het ook niet veel uit als iets faalt.

Falen hoort bij het ondernemerschap. Op de lijken van jouw falende ideeën bouw je een robuste onderneming. Elke keer wordt het vet er afgetrimd en wordt de basis sterker, fitter en gezonder. Als je niet faalt, dan probeer je te weinig nieuws of gooi je jouw ideeën met te weinig bombast de wereld in.

Maar we moeten wel goed falen. De juiste richting op. Als iets faalt, dan moet het ons iets leren. Het moet ons verder brengen.

De belangrijkste vraag is dan: wat is de juiste richting?

Ik stel voor dat we naar Ernest Hemingway luisteren.

“I am trying to make, before I get through, a picture of the whole world-or as much of it as I have seen. Boiling it down always, rather than spreading it out thin”.

Het draait om de laatste zin.

Boiling it down always, rather than spreading it out thin.

We moeten naar de kern gaan van onze onderneming. De puurste vorm.

Vanuit die kern formuleer je een toekomstbeeld. Waar je over een paar jaar wilt staan. Een visie. Vanuit die visie creëer specifieke en meetbare doelen voor 2017. De rode draad. En vanuit die doelen bepaal je wat je dit jaar gaat doen.

“The main thing is to keep the main thing the main thing.” -Stephen R. Covey

Fuck het verspreiden van onze aandacht over achtentwintig zijprojecten. Let’s boil it down.

Fuck het maken van vier nieuwe producten en het verbeteren van zes producten. Let’s boil it down.

Fuck SEO EN bloggen EN Facebook EN Twitter EN YouTube EN adverteren EN Snapchat tegelijkertijd. Let’s boil it down.

Fuck het verdunnen van de internetsoep.  Let’s boil it down.

Fuck het niet meer weten wat je precies moet doen. Let’s boil it down

Laten we al onze aandacht, onze energie, denkkracht en tijd bundelen in een krachtige laserstraal van focus. Laten we goed nadenken over wat we gaan doen en dat met alle bombast dat we in ons hebben doen.

Dus mijn vraag aan jou is: wat wordt jouw #1 focus voor volgend jaar?




Gratis goodies, e-books en updates over SEO en ondernemen ontvangen?

Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben

17 responses to “2017: Let’s boil it down

    1. Eén ding kan ook heel breed zijn :).

      Het betekent niet dat je één ding doet, maar dat je één focus hebt. Eén richting. En uit die richting kunnen meerdere dingen voorkomen.

      Ik werk zelf altijd in perioden. Een bepaalde focus per +- kwartaal. Dus je doet de dingen die je moet doen om alles draaiende te houden en de rest van de tijd richt je op het doel voor die periode.

  1. “The main thing is to keep the main thing the main thing.” Hahaha! Spot on.

    Ik wil volgend jaar een paar dunne e-bookjes schrijven. En ik ga het doen ook. Zeg, wat is de lol van deze comment-plugin?

    1. Oh tof. Wat wil je met die e-books bereiken? Meer inschrijvers? Verkopen? Mensen klaarstomen voor de blogcursus?

      Hmm. Ik snap niet echt de reactie over de comment-plugin. Ik had wel iets van Jetpack aan wat ik nu uit heb gezet. Was dat het?

    1. Haha ja, of onder de douche.

      Maar ik zet nu al die ideeën eerst op een lijstje om ze te laten rijpen. Niet elk nieuw idee is (bij mij althans) een goed idee. Probleem is dat je dat in het begin wel denkt. Dus een beetje afstand creëren werkt bij mij.

      En bedankt voor het compliment. Waardeer ik.

    1. Precies. In het begin heb je vaak de energie, focus en visie. Je kan dan een hoop werk verzetten als je je niet teveel laat afleiden door randzaken.

      Heel veel succes en kom maar weer eens terug naar het artikel als het ooit nodig is :). En hopelijk is dat nooit, ha.

    1. Thanks Christian. Ja, jouw jaarverslagen zijn altijd tof en interessant. Ik kijk uit naar die van 2016.

      Hmm. Het doel is nog niet met 100% zekerheid vastgesteld. Wil de opties eerst een beetje laten suderen. Ik denk dat ik mijn doelen in kwartalen ga opstellen. Als ik teveel hetzelfde doe, dan raak ik ook gedemotiveerd :) En dan ben ik slecht bezig op het gebied van zelfmanagement, ha.

      Ik wil sowieso het één en ander beter structureren (de flow van bezoekers en e-mailmarketing etc). Dat is voor het eerste kwartaal. Verder wil ik een tijdje experimenteren op promotiegebied en die tests + how-to’s en de resultaten verwerken in een cursus (een puur praktische cursus. En waarschijnlijk nog een periode focussen op groei van bezoekers. Verder weet ik het nog niet :).

  2. Hemingway, dat was toch die kerel die zichzelf met een shotgun voor z’n kop schoot?

    Nee grapje.

    Toffe blog. Kijk vooruit. Boiling the things down.

  3. Heel herkenbaar Ruben :-) Zo dateert mijn laatste blog van dik een half jaar geleden, en ik zou er toch echt minstens 1 per maand publiceren… er staan al wel een stuk of 10 artikelen in de backend als concept die nog niet af zijn. En nog een stuk of 3 eigen websites die in aanbouw zijn. Twee daarvan zijn nieuwe versies van bestaande websites dus die draaien nu wel gewoon door, maar kunnen veel meer opleveren als die /nieuw/ url’s nu eens omgezet kunnen worden naar de publieke url…

    De reden daarvoor is eigenlijk vrij simpel: te druk met betaalde klussen die nu direct geld opleveren. Geld dat nodig is om de rekeningen te betalen. En zolang dat soort klussen blijft komen zullen die toch voor gaan, wat voor doelen ik ook allemaal stel. In the end, it’s all about the money ;-)

Plaats een reactie