Hoe je slim jouw website moet verbeteren: focus niet op losse tips

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 12 mei 2022

De meeste mensen pakken het verbeteren van hun website verkeerd aan.

En ik was er een van.

We verbeteren onze website onregelmatig en als we het doen, hebben we oogkleppen op.

We verbeteren onze website alleen wanneer we een tip tegenkomen in een blog (misschien onder de noemer van SEO, usability of conversie optimalisatie) of wanneer het aantal sales, shares, inschrijvers of reacties tegenvalt.

Kijk, het is goed dat je jouw website verbetert. Te veel mensen doen dat niet eens. Maar we zouden het verbeteren van onze website als een vaste taak moeten zien, net als marketing, administratie en sales.. Een taak waar je doelgericht elke maand aan werkt.

Wat is dan het probleem?

Het probleem van het af en toe verbeteren van je website is vooral dat je geen inzicht hebt in het effect van wat je hebt gedaan. Je kijkt niet naar de huidige situatie en je kijkt ook niet na een aantal maanden wat het verschil is met de oude situatie. En zo kan het zijn dat de helft van de tips werken, maar de andere helft niet werken – en zelfs de voordelen van de werkende tips neutraliseren.

Een ander probleem is dat de meeste verbeteringen hand in hand met elkaar gaan. Ze sterken elkaar aan en leveren los niet zo veel op. Tip X werkt bijvoorbeeld alleen als je tip Y en tip Z hebt uitgevoerd.

Slim werken aan het verbeteren van je website

Het uiteindelijke doel is altijd meer verkopen.

Dit betekent niet – ik herhaal niet – dat we ons puur moeten focussen op het pushen van meer mensen naar de productpagina en het verbeteren van onze productpagina.

Dit kan zelfs negatieve resultaten opleveren.

Stel, je ontdekt net wat SEO is in een blog over het krijgen van meer bezoekers. Je eerst volgende reactie is daarna nooit : “Ik ga NU naar de productpagina en direct een offerte aanvragen”. Nee. Een directe sale vindt – met natuurlijk een paar uitzonderingen – alleen plaats bij webshops en niet-zo-dure producten. Je kan na het ontdekken van een mini-drone wel besluiten om de drone direct te kopen voor 50 euro (een impulsaankoop), maar dit gebeurt niet als iets een paar honderd of duizend euro kost.

Je moet de weg, of eigenlijk de wegen, van klanten in kaart brengen.

Ook wel de customer journey genoemd.

Ik zou beginnen met het in kaart brengen van de verschillende fasen in het koopproces.

De eerste fase is bijvoorbeeld de introductie tot het product of de dienst. En de laatste fase is het kopen. Je moet ontdekken welke fasen hiertussen liggen. Bijvoorbeeld, het vergelijken met andere producten die iets soortgelijks opleveren opleveren (bijvoorbeeld een diëtist of een sportcoach inhuren), het vergelijken met concurrenten, het weten en voelen wat het product voor de klant kan betekenen.

Vragen, drempels en problemen

Bij elke fase staan een paar onderwerpen en vragen centraal. Die onderwerpen moeten door de klant ‘afgestreept’ worden, voordat hij of zij naar de volgende fase kan gaan.

Neem dus de tijd om te bedenken uit welke vragen en onderwerpen elke fase bestaat op te schrijven. Probeer bij het invullen van elke fase de gesprekken die jij hebt gehad met potentiële klanten op te halen. Wat voor vragen hadden ze? Wat voor twijfels? Wat was hun verhaal? Waarom kozen ze wel of niet voor jou?

Zo heb je bij de fase ‘vergelijken met concurrenten’ onderwerpen, zoals:

  • ‘weten hoe de klant jou en jouw concurrenten beoordeelt’,
  • ‘weten hoe de klant jou en jouw concurrenten vindt’,
  • ‘weten wat de u.s.p. van jouw en jouw concurrenten is’,
  • ‘prijs’.

En bij de fase ‘waarom is het product geschikt voor mij’ heb je onderwerpen zoals:

  • ‘wat is de huidige situatie van de klant?’,
  • ‘weten waar de klant naar toe wilt’,
  • ‘de klant moet weten hoe jou product hem of haar kan helpen om zijn of haar doelen te bereiken’,
  • ‘de klant moet weten wat de #3 grootste voordelen zijn van jouw product’.

Wat je ook kan doen is de zoekwoordplanner van Google gebruiken en kijken op wat voor termen men zoekt. Probeer vervolgens die termen te vertalen in vragen en problemen.

Als je zonnepanelen verkoopt zal je bijvoorbeeld termen zien zoals:

  • zonnepanelen prijs
  • zonnepanelen subsidie
  • zonnepanelen rendement
  • zonnepanelen vergelijken
  • zonnepanelen op plat dak

Elk zoekterm is een vraag en elke vraag hoort bij een van de fasen.

Website verbeteren? Start met analyseren

Nu is het tijd om jouw website en jouw statistieken erbij te pakken, zodat we de huidige situatie in kaart kunnen brengen..

  • Gebruik je Google Analytics? Log dan alvast in.
  • Gebruik je geen Google Analytics? Open dan het programma die jij gebruikt om statistieken te meten of maak een Google Analytics account aan, zodat je over een paar dagen deze stap kan nemen.

Wat voor pagina’s worden het meest bekeken?

In Google Analytics moet je dan klikken op ‘Behavior/Gedrag’ en dan op ‘Site Content’ (all pages).

Wat we nu moeten doen is de pagina’s die we hebben indelen bij de fase die erbij past. Probeer ook op een manier aan te geven welke pagina’s veel bezocht worden (dit zijn vaak de pagina die het hoogst ranken in Google).

Nadat je dit hebt gedaan, weet je een paar dingen:

  • Je weet waar de gaten zijn op jouw website (welke vragen/onderwerpen en fasen je niet of te weinig bespreekt).
  • Je weet bij welke fasen de meeste mensen instappen.

Je kan nu beginnen met het maken een plan voor de toekomst.

  • Een plan voor het opvullen van gaten, zodat jouw website alle vragen die de lezer heeft goed en grondig beantwoord. Als je op SEO let, dan kan dit ook veel verkeer opleveren.
  • Het verbeteren van de pagina’s die je al hebt (de vraag beter beantwoorden).
  • En de doorstroom van bezoekers naar pagina’s uit andere fasen te versterken.

Het verbeteren van de pagina’s die je al hebt

Er zijn vast en zeker pagina’s die je hebt ingedeeld bij een bepaalde fase en een bepaald onderwerp die niet top-notch zijn. Die niet de onderliggende vraag duidelijk en uitgebreid beantwoord. Loop de pagina’s langs en verbeter ze.

Het is ook slim om dan eerst te kijken naar de statistieken: ’tijd op pagina’ en ‘exit percentage’ in Google Analytics.

Tijd op pagina

Een vuistregel: Hoe langer een bezoeker op een pagina zit, hoe waardevoller de pagina is.

We moeten ons vooral focussen op de afwijkingen. Welke pagina’s heel lang worden bezocht en welke juist niet.

Bestudeer de pagina’s die lang worden bezocht en probeer te achterhalen wat de redenen zijn. Komt het doordat je een persoonlijk verhaal vertelt en zo de aandacht langer vasthoudt? Gebruik je interessante koppen? Plaatjes?

De meest voorkomende reden dat men langer op een pagina blijft is dat er meer te lezen en zien valt (vrij logisch).

Er is dus ook iets mis als een lange contentrijke pagina niet zo lang bekeken wordt. Probeer te achterhalen wat je mist. Pak het lijstje met de elementen van de pagina’s die lang bezocht worden erbij en bedenk hoe je de pagina kan verbeteren.

Exit percentage

Het is onmogelijk om het exit percentage op 0% te krijgen. Maar we moeten wel proberen om het percentage zo laag mogelijk te krijgen. Voeg daarom genoeg relevante en interessante links toe om te zorgen dat het artikel geen dood eind wordt.

De doorstroom van bezoekers versterken

Elke pagina die je hebt – en vooral de meest bezochte pagina’s – moet linken naar pagina’s in een eerdere fase, in dezelfde fase en in de volgende fase. Zo kan iedere bezoeker een pagina krijgen die het best bij hem of haar past.

Allright.

Je hebt nu een website die in theorie een bezoeker van de introductiefase kan leiden tot de koopfase. Maar de kans is enorm groot dat een nieuwe bezoeker maar een of een handvol pagina’s leest en niet bij de productpagina komt (of nog niet klaar is om te kopen).

Dit is normaal en geen probleem. De koop kan nog altijd komen. Soms kan het een paar weken duren en soms een paar jaar. Het is daarom essentieel dat de lezer jou en jouw website onthoud.

Je kan op twee manieren onthouden worden

  • Door iets te maken wat zo goed is dat men direct aan jou denkt wanneer ze denken aan het product of de dienst die jij aanbiedt.
  • Of door vaker zichtbaar te zijn.

Het is altijd belangrijk om te streven naar het eerste. Probeer altijd een betere pagina te maken dan de pagina’s van jouw concurrenten. Dat je er met kop en schouders boven uit steekt. Maak het persoonlijk en zorg dat ze jou leren kennen.

De essentie van het onthouden worden

Maar zelfs als je de beste pagina hebt, is er een redelijk grote kans dat ze je niet onthouden. Daarom is het ook verstandig om te proberen de lezer te overtuigen om jou te volgen (of tenminste een duidelijke mogelijkheid geven om jou te volgen). Op social media en via jouw nieuwsbrief. Als je midden of onderaan elk artikel een inschrijfformulier plaatst – met de beste argumentatie om zich in te schrijven (het aanbieden van een gratis e-book met een nieuwsgierigmakende titel werkt altijd goed) – is de kans groot dat ze zich inschrijven.

Wanneer je met regelmaat een nieuwsbrief verstuurt (niet te vaak en niet te weinig), dat blijft men jouw artikelen lezen. Ze onthouden je door herhaling. En zo vergroot je de kans dat ze voor jou kiezen als ze klaar zijn om te kopen enorm.

Wat ik tegenwoordig ook doe is het maken van een mailserie. Een geautomatiseerde reeks vooraf opgestelde mailtjes waarin ik in de loop van de tijd de vragen in elke fase behandel. Zo kan men actief zich informeren op de site en reactief via de mailserie.

Je website blijven verbeteren

Allright. Wat hebben we nu gedaan in het kort?

  • Voor elke fase meerdere pagina’s gemaakt over elke vraag en probleem die bij de fase hoort.
  • Bestaande pagina’s verbetert.
  • Slim en logisch pagina’s met elkaar laten linken.
  • Een inschrijfformulier geplaatst op elke veelbezochte website.

Wat moet je daarna doen?

Dan is het tijd om systematisch jouw website te verbeteren. Elke week of maand zou je de tijd moeten nemen om een fase te verbeteren.

En nu kan je ook tips uit boeken en blogs erbij pakken. Maar voordat je weer roekeloos tips door gaat voeren, probeer na te denken over het effect van de tip op de customer journey.

Lees je een artikel over unique selling proposition? Kijk dan even bij welke fase en pagina’s dit extra belangrijk is. In dit geval draait het om de fase ‘onderscheiden van concurrenten’. Welke pagina’s bekijkt de lezer als hij of zij de vraag heeft ‘waarom moet ik voor jou kiezen’?. Probeer direct ook te kijken hoe je het effect van jouw unique selling proposition kan meten. Is er een manier om te testen welke proposition de beste is?

Meer leren over het verbeteren en analyseren van jouw website?

Lees het artikel: Een website analyse is breder (en waardevoller) dan een SEO analyse

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?