Een website analyse is breder (en waardevoller) dan een SEO analyse

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 18 juni 2021

Het klinkt vanzelfsprekend.

Hoe beter jouw website is, hoe meer je uit jouw website haalt.

Je denkt misschien nu aan meer bezoekers. Misschien hogere posities in de zoekmachine.

En dat levert een betere website ook op. Maar het levert meer op, namelijk:

  • Bezoekers die direct een goed gevoel krijgen wanneer ze op de website komen.
  • Meer bezoekers die zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
  • Bezoekers die direct kunnen zien wat je aanbiedt en waarom je anders bent dan jouw concurrenten.
  • Bezoekers die langer op de website blijven, meer pagina’s bezoeken.
  • En meer sales.

Website analyse is breder (en waardevoller) dan alleen een zoekmachine optimalisatie analyse

Meer uit de bezoekers halen die je hebt is meestal waardevoller dan nog meer bezoekers erbij.

Stel, je biedt coaching aan.

Je hebt 10.000 bezoekers per maand en 5 personen die een offerteaanvragen (een conversiepercentage van 0,05). Wat is dan waardevoller? 2.000 bezoekers erbij (met 20% groeien) of het conversiepercentage met 0,02% verhogen?

Precies. De tweede. Dat is twee keer zo waardevol (2 offerteaanvragen erbij i.p.v. 1).

En het verhogen van het conversiepercentage is een stuk makkelijker dan het verhogen van het aantal bezoekers. Dit betekent niet dat meer bezoekers niet belangrijk is of dat we zoekmachine optimalisatie moeten negeren. Nee. Maar dat we breder moeten denken om het maximale uit onze website te halen.

Maar is mijn website nu niet goed genoeg?

Het lijkt de normaalste zaak van de wereld dat de website nagenoeg negeert wordt nadat die online is gezet (of je nou zelf een website hebt gemaakt of hebt laten maken). Sure. Je schrijft nog wel eens een blog, maar er wordt niet meer kritisch gekeken naar hoe de website presteert en wat beter kan.

Dat is begrijpelijk. Je hebt namelijk geen vergelijkingsmateriaal. Het is waarschijnlijk jouw eerste website. Je weet niet hoeveel beter jouw website kan presteren. En je denkt dat de website die je hebt laten bouwen door een webdesigner (of zelf hebt gemaakt) direct goed genoeg is.

Een webdesigner weet toch wel wat werkt en niet?

Ik twijfel. Hun taak – volgens zichzelf – is het maken van een mooie en goedwerkende website. Maar met ‘goedwerkende’ website bedoelen ze dat alles technisch goed in elkaar zit. Niet een website die optimaal is ingericht om bezoekers te overtuigen van jouw kennen en kunnen.

Verder is de webdesigner na het bouwen niet meer betrokken met de website. Hij of zij kan dan ook niet weten of de website die hij of zij heeft gemaakt, goed is. Zonder feedback kan er nauwelijks groei zijn.

Het belang van een website analyse

Maar als je op deze pagina bent belandt, dan heb je een vermoeden. Je denk dat je website beter kan ( en ja, dat kan). En je weet dat je moet beginnen met een analyse.

Met een website analyse probeer je de echte sterkten en zwakten van je website in kaart te brengen, om zo op basis van de resultaten de website te verbeteren.

Website analyse tools?

Misschien ben je opzoek naar een website analyse tool.

Het klinkt inderdaad ideaal. Een webanalyse tool die je website analyseert en een to-do lijstje maakt met wat je precies moet doen om je website te verbeteren. Het klinkt te mooi om waar te wezen. En dat is het helaas ook.

De meeste tools, en helemaal de gratis tools, hebben te weinig informatie om echte grote verbeteringen voor te stellen. Verbeteringen die jouw business met 10%, 30% of 50% beter laat presteren.

De tools blijven op de oppervlakte. Ze geven advies over de data die ze tot hun beschikking hebben en waar ze over wat kunnen zeggen. Zo hebben ze geen inzicht in het aantal bezoekers (en wat die bezoekers op jouw website doen).

  • Ze hebben geen inzicht in het aantal conversie (het aantal sales).
  • Tools kunnen niet begrijpen wat je precies probeert te zeggen
  • Ze kunnen niets zeggen over de sterkte van een inschrijfformulier
  • Over mogelijke denkfouten van bezoekers (is bijvoorbeeld wat de bezoeker als het ‘belangrijkste’ ziet, ook echt het belangrijkste?)
  • En ze kunnen ook niet zeggen wat je precies moet doen om je website hoger te laten ranken.

Voor wat zijn website analyse tools wel geschikt?

De tools kunnen wel handig zijn om de basics te checken. Bijvoorbeeld:

  • Is de site mobielvriendelijk?
  • Link je naar pagina’s op jouw website die niet bestaan (door bijvoorbeeld een spelfout)?
  • Komen sommige titels meerdere keren voor?
  • Komt het zoekwoord waar jij op wil ranken in de tekst voor?

Dus website analyse tools zijn niet nutteloos, maar ze kunnen je enkel helpen met de basis. En de basis zorgt vooral dat je website ‘normaal’ presteert, dat je geen beginnersfouten maakt. Maar zo’n website analyse zorgt niet dat je website goed presteert.

Yes? Got it?

Welke gratis website analyse tools en software kan je dan gebruiken?

Website analyseren en de website optimaliseren

Oke. Laten we nu kijken wat we kunnen doen om de website 10%, 30% of 50% beter te laten presteren.

Het is een stuk lastiger, omdat het niet zo rechttoe rechtaan is. We moeten denken aan hypothesen. Dat zijn niet-geteste ideeën. En enorm veel van jouw website en jouw business bestaat uit hypothesen.

Een onderneming is eigenlijk een hypothese.  Je denkt dat genoeg mensen uit de doelgroep (A), genoeg geld (B) overhebben, om probleem (C) op te lossen door dienst/product (D) met als unieke factor (E). En ondernemen is eigenlijk genoeg factoren in de formule aanpassen en testen wat werkt en wat niet.

Misschien is de doelgroep verkeerd. Misschien de prijs. Misschien los je geen goed probleem op. Misschien heb je niet het juiste product voor het probleem. Misschien is de unieke factor niet belangrijk genoeg.

Het webdesign bestaat uit hypotheses. De marketing bestaat uit hypotheses. En sales bestaat uit hypotheses.

Hoe analyseer je de website, het webdesign, de marketing en de sales?

De basis is eenvoudig.

Je moet weten wat je precies wil meten, hoe je dat gaat meten en wanneer het punt is dat hypothese waar begint te zijn.

Het daadwerkelijk testen is een stuk lastiger. Laten we daarom eenvoudig beginnen.

Gratis en snel inzicht in de quick-wins van jouw website

Probeer eerst dit goed te beschrijven:

  • Wat voor specifiek probleem los je op?
  • Wat biedt je aan? (hoe los je het probleem op)
  • Wiens problemen los je op (doelgroep).
  • Waarom moet men voor jou kiezen i.p.v. de alternatieve (alternatieve producten en concurrenten).
  • Wat levert het de bezoeker op als ze voor jou kiezen?

Wanneer je die vragen hebt ingevuld dan is het tijd om te kijken of dit duidelijk overkomt.

En dat kan je het best doen met andere mensen.

  • Vraag 3, 5 of 10 mensen of ze jou even kunnen helpen.
  • Zet ze voor de computer, geef ze een blaadje met die vragen en open jouw website.
  • Vraag ze vervolgens om die vragen te beantwoorden met de hulp van jouw website.
  • En vraag ze op hardop op te vertellen wat ze denken en wat ze gaan doen. Wat valt op? Wat is onduidelijk?

Je mag ze niet helpen. Je mag ze ook geen aanwijzingen geven. Jij kijkt alleen mee en noteert alle opmerkingen.

Een concrete lijst met verbeteringen

Jij kijkt anders naar jouw website dan andere mensen doen. En hoe langer je een website hebt, hoe minder onafhankelijk je de website kan beoordelen.

Je zal enorm veel inzichten krijgen als je ziet hoe andere mensen jouw website gebruiken.

  • Verkeerde dingen vallen misschien op.
  • Misschien duurt het heel lang om op een pagina te komen (die voor jouw vanzelfsprekend is).
  • Misschien is de tekst lastig te lezen. Misschien gebruik je te veel kleuren.
  • Het kan zijn dat het niet duidelijk is wat je precies aanbiedt.

Het analyseren van een website door een professional?

Een volgende stap kan zijn het laten analyseren van de website door een usability expert.

Die persoon kan in no-time een lijst maken met quick-wins. Het nadeel? Het kost wat.

Twee quick-scans die ik vroeger eens heb gepubliceerd als blogartikelen

Structureel en systematisch testen

Na alle quick-wins doorgevoerd te hebben is het tijd voor de volgende stap.

Het daadwerkelijk testen van hypothesen.

De meest zekere manier van testen is het doen van A/B tests.

  • Je maakt twee versies van een pagina
  • Je kiest een bepaald idee (een bepaalde hypothese) dat je wilt testen
  • Je kiest een doel dat je meet (het aantal mensen dat op een link klikt bijvoorbeeld)
  • En met A/B test software worden die twee pagina’s met elkaar afgewisseld.

En na een paar weken of maanden kan je zien welke pagina – en dus welk idee – de winnaar is.

Gratis A/B test software

Betaalde A/B test software

Een minder betrouwbare, maar vrij makkelijke manier om te testen

Een andere manier om te testen is om eerst te meten hoe iets nu presteert (met Google Analytics), hetgeen te veranderen en dan na x aantal weken of maanden kijken of het een positieve invloed heeft gehad.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?