Waarom je niet beter vindbaar in Google bent

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 10 juni 2021

Iedereen wil beter vindbaar worden in Google.

Iedereen wil … bezoekers per dag hebben, zodat ze zich niet meer druk hoeven te maken over opdrachten en geld.

Maar iedereen haakt te vroeg af.

De gemiddelde ondernemer die een online business probeert te bouwen heeft tientallen SEO artikelen gelezen en tientallen tips om hoger in Google te komen toepast op hun website. Ze zijn zelfs begonnen met bloggen en hebben wel liefst 15 blogartikelen geschreven.

En na een maand of 3 stoppen ze.

De gemiddelde ondernemer faalt op het internet

En met falen bedoel ik het niet succesvol zijn/worden. Bij het online ondernemerschap is meedoen niet belangrijker dan winnen.

We falen in verschillende fases. Sommige ondernemers proberen het (online ondernemerschap) geeneens. Ze durven het niet aan. Tuurlijk, ze hebben een website. Maar ze zijn zo skeptisch over het krijgen van klanten via het internet, dat ze het niet eens proberen. Omdat het niet bij hun ‘niche’ past ofzo.

Maar de meeste ondernemers falen, omdat ze te vroeg met de witte vlag zwaaien.

Ze geven op.

Waarom we we snel opgegeven?

Het verwachtingspatroon is volgens mij de grootste reden. Dit komt, denk ik, omdat we leven in een wereld waar feedback en resultaat bijna direct is. School, sport, opvoeding, studie, werk en het internet. Je doet iets en binnen de kortste keren krijg je een antwoord terug. En zo werkt het niet bij het bouwen van een online business.

Om te slagen met SEO, bloggen en content marketing heb je een investeringsmindset nodig. Een mindset die de focus niet legt op succes maar op de weg naar succes. Het proces. Het leren creëren van betere content. Het beter begrijpen van de doelgroep. Het leren creëren van naamsbekendheid en relaties online.

Door je te focussen op het proces, krijg je resultaat.  Het resultaat van het beter worden is beetje bij beetje hoge posities en betere content. Die 15 artikelen. Die zijn pas het begin. Die 15 artikelen zijn een opwarmertje. You’ve barely scratched the surface.

Beter vindbaar worden in Google is als het succesvol worden als artiest

Begin ook te denken als een artiest.

Je moet blijven optreden. Voor elk publiek. Hoe klein die ook is. Helemaal in het begin. Eerst speel je voor 10 man. Alleen familie en vrienden. Een paar maanden zijn er zelfs een paar gekken die tijd vrijmaken om jou te zien spelen. Dan speel je voor 50 man. 100 man. Dan willen ze je er zelfs voor betalen. 300. 500. Langzaam groeit het aantal.

Hoe goed je ook bent. Het groeit langzaam. Hoe intelligent je ook bent. Het groeit langzaam.

De zoektocht

De meeste zijn nog steeds opzoek naar een makkelijke methode – een geheime gouden formule – die precies bij hun past.

Misschien dat jij dat nu ook doet. Stop daarmee. Aan het uitstellen van het zware werk heb je niets. Je hebt alleen jezelf ermee. Echt. Door het zware werk uit te stellen ben jij de vooruitgang van jouw onderneming aan het uitstellen. Volgend jaar ben je dan nog steeds waar je nu bent. En over 5 jaar ook.

De weg naar succes

De weg naar succesvolle online onderneming is zwaar. De pas is tergend sloom. Het is frusterend.

Het is ongelofelijk demotiverend als jouw artikelen keer op keer niet of nauwelijks gelezen worden. Jij stopt er veel tijd en moeite in en je krijgt er weinig van terug. Ik begrijp je. Het is ronduit kut. Maar daar begint iedereen. Ja. Iedereen.

  • Ergens in maart 2011 begon ik met 000.nl.
  • Juli 2011 had ik 76 organische bezoekers.
  • Juli 2012 had ik 938 organische bezoekers.
  • Juli 2013 had ik 2.169 organische bezoekers.
  • Juli 2014 had ik 9.726 organische bezoekers.
  • Juli 2015 had ik 15.617 organische bezoekers.

SEO duurt lang. Het duurt altijd langer dan je denkt.

Om beter vindbaar te worden hoef je niet per se hard werken

Het is elke dag één steen neerleggen. Hoe klein die steen ook is.

Dit proces kan je alleen volhouden als je het proces leuk maakt (of vindt). En ik geloof dat iedereen het proces (creëren en communiceren) leuk kan vinden (ja, jij dus ook), omdat je gehoord wordt en waardering kan krijgen (en ik ken niemand die niet gehoord wil worden of geen complimentjes wilt krijgen).

Maar ik weet niet waar ik over moet schrijven.

Dat wist ik ook niet.

Ik heb SEO zelf aangeleerd (geleerd van blogposts en het zelf uitproberen) en schreef voornamelijk over wat me op dat moment bezighield. En dat doe ik nog steeds.

Eerst schreef ik artikelen die begonnen met de vraag ‘wat?’ (wat is een SEO?). Daarna over ‘hoe?’ (hoe schrijf ik SEO-teksten?). Vervolgens heb ik mee veel bezig gehouden met de ‘waarom?’ (waarom zijn tags slecht? of waarom moet je zoekwoord vooraan in de titel plaatsen?). En de laatste tijd hou ik me vooral bezig met het gehele proces rondom SEO (de randvoorwaarden, het starten, het motiveren en het belang van echt de moeite noemen). En over een tijdje zal ik waarschijnlijk ergens anders over bloggen.

Jouw blog moet een representatie zijn van jou en jouw kennis. Als jij je (in het begin) als meer voordoet, durf je op termijn minder te bloggen (omdat je bang bent iemand teleur te stellen) en als je jezelf niet uitdaagt gaat het je vervelen. Schrijf over wat jij jou bezighoudt op een manier die de doelgroep begrijpt en waar jouw doelgroep wat aan heeft.

Hoe meer ik leerde (blijf dus bijleren), hoe meer ik kon vertellen en hoe meer creatieve ideeën ik had (een idee is een koppeling van bestaande stukjes informatie). En nog steeds heb ik momenten dat ik niet weet waar ik over moet schrijven (noteer daarom elk idee dat je hebt (ik heb zelf periodes waarin ik veel ideeën heb en periodes waarin ik geen een goed idee heb)).

Maar ik heb geen tijd om beter vindbaar te worden

Tuurlijk wel. Lul niet. Maak tijd vrij. Uurtje per dag kan toch wel. Of een half uurtje. Het is JOUW onderneming in hemelsnaam. Heb je daar geen tijd voor over?

Toen ik me in SEO begon te verdiepen zat ik op school, moest regelmatig toetsen inhalen, liep 40 uur in de week stage, werkte 16 uur bij een bijbaan, ging uit, had vrienden, keek series, speelde games en werkte regelmatig aan 000.nl. Tuurlijk er zijn altijd mensen die drukker zijn. Die kinderen hebben. Meer banen. Vrienden. Verplichtingen. Maar je moet tijd vrij maken als je ergens wilt komen waar je nu niet bent. Ook al is het 10 minuten per dag.

Zelfs ik, iemand die enorm onregelmatig en weinig blogt (meestal maar 1 keer per maand), kan over een periode van 4 jaar lang een redelijk aantal bezoekers per maand krijgen. Wat nou als jij van mijn fouten leert en regelmatiger blogt? Dan kan jij het misschien wel in 2 jaar doen. Ja, 2 jaar. Het duurt nog steeds lang.

Maar schrijven is niets voor mij

Dat vond ik ook.

Ik was toen ik met SEO begon slecht in schrijven. Echt slecht. Nu nog steeds (maar iets minder (hoop ik)). Ik had dyslectie (nu nog steeds), geen motivatie om te schrijven, ik kon niet schrijven en wist mijn god niet waar ik over moest schrijven. Mijn blogartikelen waren saai, enorm droog, bevatten enorm veel stijl- en taalfouten (nu nog steeds) en bevatten 0,0% aan originele gedachten en ideeën. Achteraf ben ik best wel blij dat ik vroeger maar 76 organische bezoekers per maand had.

Mijn eerste artikelen waren zo slecht dat ik ze zelfs van mijn site af heb gehaald, omdat ik me zou schamen als iemand ze nu zou lezen. Pas na blogartikel nummer 30 (geen idee wanneer het was eigenlijk. Maar ‘laat’) realiseerde ik me dat ik het schrijven eigenlijk best wel leuk vond. Het onderzoeken, lezen en uitleggen vooral. Daarom ging ik door. Daarom bleef ik doorgaan met schrijven, terwijl het toch niet gelezen werd of terwijl je feedback kreeg dat je beter kon stoppen met schrijven, omdat er zoveel taalfouten in staan (opbouwende feedback over spelling is zeer welkom, hoor :)).

Pas na 2 à 3 jaar begon ik te schrijven over iets creatievere (uniekere) onderwerpen. In die tijd begon ik ook meer als mezelf te schrijven en keek ik hoe ik informatie op een effectievere manier kon overbrengen.

Het gaat allemaal om het proces. Perfectionisme belemmert vaak groei. Steeds 1 stapje nemen. Van artikel 36 naar 37. Van experiment 17 naar 18. Blijf volhouden. Blijf experimenteren. Blijf groeien.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?