Je onderbewuste bewust beïnvloeden

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 9 april 2024

Jouw leven is in de handen van een reus met het verstand van een 3-jarige, een stokoude wijze man en een zelflerende robot.

Werken die drie goed samen? Dan bewandel je een pad die leidt naar meer succes, geluk, stabiliteit en controle. Een slechte samenwerking kan catastrofale gevolgen hebben. Een leven vol onstabiliteit, ontevredenheid en korte termijn focus.

Wil je meer controle over die samenwerking? Dan moet je de reus, de robot en de oude wijze man leren kennen.

Let me introduce:

De_drie

Mr. Roboto

Mr. Roboto is zelflerende robot met een onbeperkt geheugen. Hij verzamelt alle informatie van onze zintuigen, analyseert ze, filtert ze en slaat het op in het geheugen. Hij heeft voor elke situatie die hij ooit heeft gezien of geleerd een script die hij uitvoert wanneer die van toepassing is.

Mr. Roboto is de automatische piloot.

Socrates

Socrates is een oude wijze man. Hij is de rationele van de drie.

Socrates is degene die jouw gedachtenstroom in de gaten houdt, filtert, aanpast, negeert, analyseert en bepaalt om het te communiceren.

Hij maakt alle belangrijke beslissingen en komt met doordachte plannen. Wanneer Mr. Roboto even niet weet wat hij moet doen, dan geeft hij alle beschikbare informatie aan Socrates en wacht tot hij een beslissing maakt (zodat Mr. Roboto een nieuw script kan schrijven voor deze nieuwe situatie).

Socrates is jouw bewustzijn.

HODOR!

HODOR is een hypersensitieve reus van 2 meter 90 die zich gedraagd als een 3-jarige.

99% van de tijd mompelt hij tevreden op de achtergrond “Hodor”, terwijl Mr. Roboto en Socrates alle beslissingen nemen. Maar voelt HODOR zich aangevallen? Weet Mr Roboto niet wat hij moet doen? En is Socrates to moe om beslissingen te maken? Dan neemt HODOR de ‘controle’ over en schakelt hij over op Fight or Flight terwijl hij paniekerig om zich heen kijkt en uithaalt.

HODOR! is ongecontroleerde emotie.

Rock-paper-scissors

De samenwerking tussen de drie werkt als het spel rock-paper-scissors.

Mr. Roboto is de enige die HODOR tot rust brengt als hij een paniekaanval heeft. Maar hij kan dit alleen doen als hij een duidelijk script heeft voor de situatie. Een ‘rustig ademhalen script’ voor bij de woede of angst.

Socrates is de enige die de scripts van Mr. Roboto kan beoordelen en herschrijven. Vaak creëert hij ook scripts voor situaties die nog niet zijn voorkomen.

De situatie:  Op elk gegeven moment heeft maar één iemand de controle over de knoppen van jouw leven. Of Mr. Roboto of Socrates of HODOR.

Meestal is dat Mr. Roboto.

Misschien wel 94% van de tijd doe je de dingen op dezelfde manier zoals je ze altijd doet en reageer je op herkenbare situaties op dezelfde manier.

Dat is niet erg.

Mr__Roboto_2

Socrates is te oud [niemand weet hoe oud precies] om de hele tijd aan de knoppen te zitten.

Elke beslissing vereist namelijk wat energie. De hoeveelheid energie van Socrates is beperkt en die van Mr Roboto oneindig.

Het is ook niet slim om Socrates constant uit te putten. Hoe minder energie hij heeft, hoe minder hij Mr. Roboto kan aansturen en Hodor kan geruststellen. Als Socrates altijd de controle zou hebben, dan zouden we maar 3,6% van het werk wat we nu doen doen.

Ons leven wordt grotendeels geleid door een machine

Om meer controle te krijgen over hoe we ons leven leiden en hoe we beslissingen maken, moeten we weten hoe Mr. Roboto werkt en leert. Als we weten hoe hij werkt, hebben we de tools om hem de dingen te leren die ons verder brengen.

Mr. Roboto

Mr. Roboto is een zelflerende robot. Hij komt in het leven met wat basisregels en shortcuts (heuristieken).

Alles wat jij meemaakt is input voor Mr. Roboto. Hij leert van zijn omgeving.

Je wordt zo beïnvloed door de video’s en films die je kijkt, de boeken en artikelen die je leest, de mensen die je tegenkomt en de situaties waarin je verzeild raakt.

Beinvloeden_2

Herhaling, emotie en Mr. Roboto.

Mr. Roboto is geprogrammeerd om slim te leren.

  1. Hoe vaker een script, een gedachten of een koppeling tussen twee dingen herhaalt wordt, hoe ‘steviger’ het script, de gedachten of de koppeling wordt.
  2. Elk script, gedachten of associatie wordt met de samenhangende emotie opgeslagen.
  3. Hoe vaker we iets meemaken, hoe positiever we erover denken. Positief is aan de ene kant dat we denken dat het ‘waar’ is en aan de andere kant dat we er goed over voelen.

We bouwen van zulke scripts om de ‘workload’ van ons brein te verminderen. Het snel in hokjes kunnen plaatsen en het bouwen van scripts zijn essentieel om te overleven in zo’n complexe samenleving.

Beinvloeden_3

We worden beïnvloed door de omgeving

Dit is ook de kern van reclame.

Het draait om het creëren van een positieve associatie tussen een bepaald merk en een bepaalde emotie of een specifieke situatie.

Zo worden we beïnvloed om bij een sterretje in je vooruit een bepaald bedrijf te bellen en visualiseren we iets wanneer we een grote M langs de snelweg zien.

Beinvloeden_4

Reclame is ook verantwoordelijk voor een aantal positieve gewoontes. Zoals het poetsen van onze tanden, het wassen van onze handen en het regelen van een BOB. Bij de laatste geven ze een bepaald gewenst gedrag een naam, maken de naam sociaal geaccepteerd (met humor), waardoor men het vaker gaat doen.

Habit

(Uit: Power of Habit)

Herhaling is een van de sleutels om beïnvloed te worden.

Hoe vaker iets herhaald wordt, hoe groter de voorkeur voor het attribuut (dat kan een ding zijn, maar ook een gedachten) wordt.

blackBag

Charles Goetzinger deed eens een tof experiment in zijn ‘basic persuasion’ klas bij the Oregon State University. Hij liet een student (die hij alleen kende) twee maanden zijn lessen volgen, gekleed in een grote zwarte tas – waar alleen zijn voeten zichtbaar waren.

In twee maanden tijd veranderde het gedrag van zijn studenten naar de student in de grote zwarte tas van vijandig, naar nieuwsgierig tot vriendschap.

Beïnvloeden en beïnvloed worden

We worden beïnvloed. Of we het nou willen of niet.

Het überhaupt realiseren dat je bewust of onbewust beïnvloed wordt, zou je vaker moeten doen stilstaan wanneer je een beslissing maak. Niet altijd – want daar heeft Socrates geen energie voor. Maar vaker. Zo adviseerde ik tot een tijdje geleden dat dat iedereen aan SEO te doen en een blog te bouwen. Dat deed ik omdat het voor mij werkte en niet diep nadacht over de kwestie.

Vrijheid is losstaan van beïnvloeding. Dit betekent niet dat je niet beïnvloed wordt (kan ook niet). Maar dat je realiseert dat je beïnvloed wordt en wat voor impact dat heeft op je keuzes.

Maar het ‘vrij’ worden is lastig en onnodig. We kunnen namelijk ook zorgen dat we onszelf positief beïnvloeden.

Je moet je onderbewuste bewust beïnvloeden, om zo onbewust positief beïnvloed te worden.

Socrates kan ons helpen om beïnvloed te worden door de juiste dingen. Socrates kan zelfs een omgeving creëren waarin Mr. Roboto leert wat Socrates wilt dat hij leert.

Jezelf beïnvloeden

Je komt het advies vaak in andere vormen tegen.

Een van de kernpunten van het boek Think en Grow Rich is het veranderen van je mentaliteit door het doel dat je voor ogen heb te visualiseren en te herhalen. Elke ochtend en elke avond. Tot het moment wanneer je ‘geobsedeerd’ bent door het doel. Die obsessie zorgt dat je bewust en onbewust keuzes maakt die leiden tot het doel.

In de ‘happiness’ niche hoor je ook vaak het advies om elke nacht (of ochtend) drie dingen op te schrijven waar je blij mee bent. Geluk zit namelijk in je manier van denken. En door de elke dag terug te komen op positieve dingen, zal je geleidelijker positiever over alles denken.

Je omgeving beïnvloeden

Je hebt het waarschijnlijk al driehonderdmiljoen keer gehoord: Je bent het gemiddelde van de 5 personen jadajadajada… Je weet het wel.

Er zit een kern van waarheid in. Om het beter te zeggen, moet je het algemener zeggen. Je bent het gemiddelde van je omgeving. Of je bent een product van je omgeving.

Maar jij hebt ook controle over jouw omgeving

Jij bepaalt wat Mr. Roboto consumeert.

Je bent een product

(Via)

Jij bepaalt:

  • wie je volgt op social media,
  • wie je vrienden zijn,
  • waar je werkt (wie je collega’s en je baas zijn),
  • wat je leest,
  • wat je kijkt,
  • wie je partner is
  • en de mate waarin jij je bloot stelt aan nieuwe situaties.

Ik ben geen life-coach en waarschijnlijk zit je nu niet in crisis. Dus ik ga het niet hebben over je collega’s, vrienden en partner. Dat zijn te grote en zware zaken waar je ook nog eens het leven van een ander beïnvloed.

Maar ik wil het wel even hebben over de consumptie aan informatie.

Kleine tweaks kunnen op termijn een groot verschil maken. Je geest is namelijk als je lichaam. Te veel junkfood en negatieve gedachten en je gedachten worden ‘corrupt’.

Wat helemaal gevaarlijk is bij de social media zoals TikTok, Reals, Shorts en andere kanalen waarbij jouw feed wordt bepaald door hetgeen wat opvalt en aanpakt.

Zonder dat je het weet kan je vaak in aanraking komen met video’s uit bepaalde richtingen die steeds meer gedachten in je hoofd brengen.

Dat kunnen goede gedachten zijn, maar ook niet zo goed verkeerde.

De vraag is dan: wat kan je doen om meer controle te krijgen over jouw informatieconsumptie?

Neem TV kijken

TV kan je naar mijn mening direct schrappen, behalve als het een sociale activiteit is. Weg met matige programma’s en weg met reclame. Reclame is er puur voor om je te beïnvloeden. Ze beïnvloeden je om bepaalde idealen te hebben (die gebonden zijn aan bepaalde producten en abonnementsdiensten). Weg met het zinloos zappen tot het moment dat je settelt voor een matig programma.

Tegenwoordig kun je TV kijken vervangen met blijven scrollen op de apps.

Tv_1

Tv_2

Geen TV betekent een paar uur extra per dag die je anders kan besteden.

Dus geen series of films meer? Dat zeg ik niet. Ik zou dat tenminste niet kunnen. Of dat zeg ik tegen mezelf. Maar je zou dan kiezen voor een vorm waar jij 100% de controle over heb. Volg een paar goede series via Netflix of Popcorn-Time.

Je kan entertainment ook mixen met positieve beïnvloeding 

Denk aan House of Cards, Game of Thrones, How to make it in America, The Office en Parks en Recreation. Stuk voor stuk series die je wat kunnen leren over het ondernemerschap en het werken met mensen.  Verder zouden we vaker documentaires over mensen, creativiteit en ondernemen en stand-up comedy (storytelling en humor) kunnen bekijken.

Je kan bewuster Social Media gebruiken

Je wordt onbewust beïnvloed door de berichten die jouw volgers plaatsen.

  • Ontvolg makkelijker en sneller. Geen middelmatigheid, oppervlakkig of ongegronde negativiteit (tegenover bepaalde mensen/groepen). Stel je wordt aangestoken…
  • Volg juist ambitieuze mensen die iets tof willen neerzetten, relativerende mensen en specialisten. Stel je wordt aangestoken…

Omring je met mensen die op dezelfde missie zijn.

Je kan beginnen met lezen

Wanneer je een boek leest, dan wordt je voor een lange tijd beïnvloed door de inhoud van het boek. Lange tijd herhaling = verandering.

Begin dan niet met dikke pil van 1000 bladzijde. Begin met kort goedgeschreven fictie of non-fictie boek. We moeten eerst onze mentaliteit tegenover boeken veranderen. We associëren lezen nog te vaak met verplicht en saai. Ga elke (werk)dag een uur voordat je gaat slapen, naar bed en begin met lezen (dit werkte bij mij). Of altijd lezen in de trein. Kies een vaste plek/tijd/situatie om te lezen. Dan neemt Mr. Roboto jouw gedrag binnen een paar weken (soms maanden) over.  Extra voordeel: het lezen helpt je ook nog eens beter slapen, omdat je dan niet voor het slapen voor een scherm zit.

Begin bijvoorbeeld met Predatory Thinking (korte leerzame verhaaltjes) of On the Shortness of Life (Seneca). Of vraag eens wat je vrienden of collega’s aanraden en praat na het lezen van het boek eens over het boek. 

Waarom boeken lezen en niet alleen blogs?

Omdat in een boek een specifieke gedachten herhaalt wordt. Een gedachten die ondersteund wordt argumentatie, verhalen en voorbeelden. Door die herhaling kan die gedachten echt invloed krijgen op jouw leven.

Lees je bijvoorbeeld alleen een blog over het idee, dan plant je enkel het zaadje. Maar als het zaadje niet genoeg aandacht krijgt (door herhaling en er over na te denken), dan blijf het informatie. Geen kennis.

Beperkingen en limieten

Mr. Roboto en Socrates kunnen alleen werken met de informatie die beschikbaar is.

De limieten van jouw omgeving worden jouw limieten.

De grenzen die jij voor ogen heb – wat allemaal mogelijk is – wordt bepaald door de grenzen die men jou liet zien. 

Voor mij werd het zijn van een ondernemer pas mogelijk toen ik halverwege mijn studie een paar ondernemers leerde kennen. Daarvoor was het nooit eens bij me opgekomen.

Heb je nooit iemand in je omgeving gehad die luistert naar klassieke muziek, hiphop of jazz? Dan is de kans klein dat je dat nu wel doet.

Het is zelfs zo dat je onbewust een negatieve houding kan ontwikkelen tegen iets dat je niet kent. Je denkt op een gegeven moment “Oh, er zal wel een goede reden zijn dat ik dit niet doe of ken”. En dat is bullshit. Maarja blijkbaar vinden we het lastig om “Ik weet het niet” te zeggen.

Vooruitstrevende voorbeeldfuncties

Ga op zoek naar mensen die jouw universum groter maken. Leer mensen kennen die hun (en dus jouw) limieten verleggen.

  • Volg ze op social media en volg hun blogs (als ze die hebben).
  • Volg mensen die 5 a 10x zo ver zijn als jij bent.
  • Volg mensen die zijn zoals jij wilt zijn.
  • Volg mensen die ook op pad zijn om hetgeen te behalen wat jij wil zijn.

Als je ze volgt via social media en hun blogs leest dan wordt je langzaam onbewust beïnvloed. Je wordt aangestoken door hun manier van denken en doen.

En dit leidt heel geleidelijk de koers van jouw leven naar een plek waar jij wil zijn.

Beïnvloed je onderbewuste bewust en wordt zo onbewust positief beïnvloed

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?