Omarm je inner-Icarus: vlieg wat dichter bij de zon

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 7 september 2021

Eén vleugje hoop. Eén grinnik. Eén openbaring. Eén duwtje in de rug.

Eén impactvolle indruk heb je maar nodig om een voet tussen de deur te krijgen. En met twee of drie impactvolle indrukken wordt je voor jaren onthouden, aangeraden en gekozen.

Impact creëren is risicovol

Elke grap is risicovol.

Elk persoonlijk verhaal dat je deelt is risicovol.

Elk pareltje van kennis dat je weggeeft is risicovol. Elke keer als je afwijkt van wat er verwacht wordt, loop je risico.

We leven in een wereld waar risico nemen nauwelijks wordt aangeleerd en aangemoedigd.

Niet in de jeugd, niet bij het studeren en niet bij een baan.

Om een bepaalde kwaliteit te garanderen wordt alles gestructureerd en gestandaardiseerd met checklists, regels en richtlijnen.

We leren om binnen traditionele lijntjes te kleuren in ruil voor wat zekerheid. Geen moeder wenst haar kinderen een creatief beroep toe.

In onze werelden loont het niet om binnen de traditionele lijntjes te kleuren.

Niet als ondernemer.

Niet als marketeer. En niet als creatieveling.

In werelden waar creativiteit een grote rol speelt loont het niet om gewoon te zijn. Om te doen wat anderen doen.

Dit komt omdat de output disproportioneel is van de input. Eén top-notch stuk is meer waard dan honderd gemiddelde stukken.

Het probleem is dat generalisatie en standaardisatie (afkijken, checklists, en alles wat je makkelijk kan leren en opvolgen) niet alleen het slechtste elimineert, maar ook het beste. Want zowel de beste en slechtste ideeën worden in dezelfde ‘risico’-vijver geboren.

De kans op het maken van impact staat gelijk aan de (mentale) risico’s die je neemt. Of om het wat positiever te formuleren, het staat gelijk aan de mentale drempels je overwint.

Outliers, investeerders, creatievelingen en risiconemers winnen en verliezen het meest.

Maar dit is niet een of dit of dat situatie. Als je verliest, dan probeer je het nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. Totdat je wint.

Je hoeft niet zo vaak te winnen om succesvol te worden en je mag zo vaak falen, nee proberen als je wilt.

En ja, je moet waarschijnlijk vaker falen dan je ego aankan. Dus raap je weer van de grond en probeer het nog een keer. Op een andere manier.

We moeten onze inner-Icarus los laten.

We moeten wat dichter bij de zon vliegen. We moeten meer risico nemen in onze uitingen.

Waarom? Omdat je de wijde wereld kunt ontdekken door in jezelf te graven. Omdat je alleen zo structureel door de alsmaar groeiende ruis kan doorbreken. Omdat je alleen zo 50x resultaat kunt boeken.

Dus temper jouw enthousiasme niet. Deel. Overtref. Lach. Speel. Biecht op.

En sta wat lichter op je voeten.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?