Copywriting leren: maximaliseer jouw eigen copywriting training

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 11 juni 2021

Van totale beginner naar een gevestigde copywriter – als je dat wil worden.

Of anders verwoord:

Hoe leer je zo effectief mogelijk copywriting en hoe vestig jij jezelf als copywriter?

Begin twee eenvoudige websites

  • Een website over copywriting
  • Een website over een andere interesse

Handleiding: Leer hoe je een eigen blog succesvol maakt.

De website over copywriting vormt jouw thuisbasis.

De plek waar je blogt over wat je leert. Dit is ook direct de website waar je jouw diensten kunt aanbieden. Direct of wanneer je voor jezelf wilt beginnen.

Een twist aan een blog over copywriting

De meeste blogs over copywriting bloggen over dezelfde onderwerpen en tips. ‘Tien tips om X te doen’-blogs

Het schrijven van dit soort artikelen belemmert je groei. Dit komt grotendeels omdat we dan afkijken bij concurrenten voor inspiratie. Dit betekent dat je ook soortgelijke blogartikelen schrijft.

  • Je leert dan niets nieuws.
  • Je lezer leert waarschijnlijk niets nieuws.
  • Je wordt niet gestimuleerd om na te denken.
  • Je traint jouw copywriting skills dan niet.
  • Je creativiteit brokkelt langzaam af.

En dit allen zorgt voor minder schrijflust.

Dit kun je voorkomen door te bloggen als leerling en onderzoeker

Je blogt dan voornamelijk voor jezelf. Om meer kennis op te doen en jouw vergaarde kennis te kristalliseren.

Zo ziet het blogproces er dan uit:

  • Je pakt één mini-skill, specifieke tip of onderwerp over copywriting
  • Je verdiept je in het onderwerp. Je verzamelt informatie uit cursussen, boeken en blogs. Je verzamelt een tiental voorbeelden van echte websites en teksten.
  • Je ordent en distilleert alle kennis.
  • Je legt het onderwerp zo goed, leuk en effectief mogelijk uit in een blog waarin je de echte voorbeelden verwerkt.
  • Je doet moeite om een aantal variaties te maken bij elk voorbeeld, zodat je oefent met de bijbehorende tip. Kennis is toegepaste informatie.

Zo train je jezelf om elke mini-skill te beheersen. Je blijft niet aan de oppervlakte van kennis, maar je duikt de diepte in.

Een website over een andere interesse

Start een blog over een specifiek en interessant probleem, hobby of niche.

Het moet een onderwerp zijn die je interessant vindt. Iets waar je nog meer over wilt weten. Een natuurlijke interesse. Over slecht slapen, babyproblemen, planten verzorgen, toegepaste psychologie, Japan of het inrichten van woonkamers bijvoorbeeld.

Deze website vormt jouw speeltuin

Hier experimenteer je, zonder druk te maken over lezers, inkomsten en resultaten, met alles wat je leert. Je voorkomt dan ook dat je blijft hangen in de wereld van schrijvers die alleen kunnen schrijven over schrijven.

Je blogt hier steeds met een mini-opdracht in je hoofd.

De ene keer is dat het experimenten met een SEO-tactiek. De andere keer probeer je verschillende titels uit. Dan met een hele andere schrijfstijl. Of een totaal andere manier om jouw nieuwsbrief te promoten.

Probeer alles uit.

Schrijf een tikkeltje agressief blog over een standpunt waar je totaal niet mee eens bent. Probeer eens een blog te schrijven die kan tippen aan een inspirerende speech van Obama. Schrijf een blog in de stijl van jouw favoriete blogger. Deel eens een persoonlijk verhaal. Eentje die je liever niet deelt. Ontdek jouw eigen stem.

Door te experimenteren met de vreemdste en wildste dingen, ontdek je wat bij jou past en wat werkt. En… je ontdekt nieuwe dingen. Dingen die jouw collega’s niet weten. Kleine vakgeheimpjes of ontdekkingen over jezelf.

Copywriting bestaat uit meerdere complementaire skills

Hoe beter je in één skill wordt, hoe beter je in de andere skills wordt – en hoe aantrekkelijker jouw diensten later worden.

En, heb je ooit geen motivatie om copywriting te bestuderen of copywriting opdrachten uit te voeren? Dan kun je dit blog gebruiken om gewoon te schrijven over jouw interesse. Duik de diepte in. Leer het onderwerp nog beter kennen. Je bent zo altijd bezig met iets dat kan groeien.

Het doel van deze website is niet het worden van een succes. Het is een persoonlijke speeltuin. Je mag doen wat je wilt, zonder verwachtingen. Zonder te falen. En het spelen en experimenteren zorgt dat je boven jouw concurrenten uit komt te steken.

En weet je wat?

Op termijn kan deze website wel presteren. Vanzelf. Bezoekers kunnen binnenkomen via Google en je verandert ze in vaste lezers omdat zo’n persoonlijke en experimenterende stijl lezers aantrekt. Het is nieuw. Het is verassend. Het maakt de lezer nieuwsgierig. Zo’n website kan een leuke extra inkomstenbron worden. Op de lange termijn. Maar dat is niet het doel. Het doel is om te spelen en experimenteren, zonder verwachtingen.

Copywriting training: waar en hoe leer je copywriting?

We hebben al een plek waar we ons onderzoek in het vakgebied kunnen publiceren en we hebben een speeltuin. Dus nu hebben we informatie nodig.

Ik raad het aan om te starten met een online copywriting training.

Dat is hoogstwaarschijnlijk een bevooroordeeld advies, omdat ik mijn copywriting cursus, de geheimen van wakkerschuddende teksten die overtuigen, wil aanraden. Maar je mag van mij ook wel een cursus van iemand anders kopen. Het doel is om een cursus te vinden waar je de belangrijkste 80% leert. De fundatie waar je jouw kennis opbouwt.

Een online copywriting training is daarvoor meestal de beste optie.

  • Een officiele opleiding duurt te lang (4 jaar) en is te duur.
  • Een workshop is veel te kort (1-4 uur) om een goede basis te leggen
  • Blogartikelen blijven bij de oppervlakte, bevatten veel herhaling en zijn vooral gericht om te entertainen en informeren.
  • En een boek is meestal te specialistisch. Eén onderwerp wordt uitgebreid besproken. Te uitgebreid.

Een online cursus combineert de benodigde theorie en een goede dosis praktijkervaring. En soms krijg je ook persoonlijke feedback. Je leert met een online cursus de belangrijkste elementen in een relatief korte tijd.

Deze drie elementen vormen de fundatie van jouw copywriting training

Het doel is om grip te krijgen op alle mini-skills en onderdelen die bij het schrijven van een effectieve tekst komen kijken.

Daarna is het tijd om te groeien. Om beter te worden in elke mini-skill. Om bij de 10% van copywriters te komen.

Dit doe je door specifiek en bewust elke mini-skill te onderzoeken, uit te kleden en te begrijpen om daarna te variëren, oefenen en experimenteren.

Je kunt dan in de boeken duiken, omdat boeken dieper ingaan op specifieke onderwerpen. Vul die kennis aan door tientallen blogartikelen over het onderwerp te lezen – hier een stapel goede copywriting blogs – en door echte voorbeelden te zoeken. En daarna ga je oefenen, experimenteren en de geleerde kennis omvormen in blogartikelen voor jouw website.

Duik de wereld in van het schrijven van verkoopteksten. Leer de doelgroep kennen. Leer de lezer te verassen en nieuwgierig te maken.

Hier een aantal populaire en sterke copywriting boeken.

Het wordt dan ook tijd om je smaak te ontwikkelen. De eerste stap: meer lezen. Tot je moe wordt van ‘standaard’-artikelen. Tot je meer dan de helft saai vindt. Te voorspelbaar.

De tweede stap: meer en gevarieerd lezen. Ontdek goede schrijvers. Laat je bewust beïnvloeden door hun schrijfstijl.

En de derde stap: Stelen en cariëren. Ontleed de stijl van jouw favoriete schrijvers en integreer de stukjes die bij jou passen in jouw schrijfstijl.

Jouw copywriting training stopt nooit.

Je kunt altijd meer leren.

We moeten daarna onze copywriting training in de praktijk brengen.

Je kunt voor jezelf beginnen, als freelance copywriter, of je kunt werken bij een bureau die gespecialiseerd is in tekst. De tweede optie is mogelijk de beste optie als je jong bent. Grotendeels omdat je met andere copywriters werkt en je feedback kan krijgen op jouw teksten. Iets wat zeldzaam is als freelance copywriter.

Freelance copywriter worden

Na een paar weken of maanden is het tijd om echte praktijkervaring op te doen als copywriter.

Je hoeft niet alles te weten over copywriting om te starten. Dat lukt toch niet en jouw collega copywriters hebben dat ook niet gedaan.

Maak een handvol specifieke dienstpagina’s voor jouw copywriting website.

Maak een portfolio-pagina. Stop jouw tweede website in jouw portfolio. Schrijf over elk project kort wat je hebt gedaan en wat het resultaat is. Heb je nog nooit schrijfopdrachten uitgevoerd? Maak dan een paar voorbeeldopdrachten. Wil je als dienst teksten verbeteren? Pak dan een tekst van een willekeurige website, verbeter die en zet het resultaat naast elkaar.

Begin jouw website en jouw geschreven blogopdrachten te promoten. Laat je hele netwerk weten waar je ze mee kan helpen en kijk op opdrachtenwebsites.

In het begin maakt het, denk ik, niet zoveel uit welke opdrachten je aanneemt. Het doel is om ervaring op te doen met het proces en je portfolio uit te breiden. Je gaat waarschijnlijk een hoop fouten maken en de verkeerde opdrachten accepteren, maar dat is prima voor het begin. Je leert ervan.

Je kunt ook later de Creative Class cursus nemen om jouw freelance copywriting carrière te optimaliseren.

Herhaal dit proces. Constant. Meer leren. Meer oefenen. Meer experimenteren. Grotere opdrachten. Meer promotie. Meer de diepte in. En als een sneeuwbal zou jouw kennis in copywriting groeien.Denk je op een gegeven moment dat je de top 10% hebt bereikt? Volg dan een geavanceerde schrijfcursus van Kitty Killian. Leer je schrijfwerk naar een hoger niveau te tillen.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?