De beste copywriting boeken: leer online verkopen en motiveren

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 11 juni 2021

Copywriting draait om het sturen, overtuigen en motiveren van een lezer. Een lezer die al geïnteresseerd is in jouw oplossing, omdat hij of zij anders de tekst niet zou lezen.

Copywriting is zachtjes verkopen. Zonder geschreeuw, slijmerige verkooptrucjes of grote loze beloften. Copywriting draait om heldere, geruststellende en moedgevende taal.

Het draait om het begrijpen van de lezer, het creëren van een logisch pad naar jouw oplossing en het wegnemen van elke twijfel die de lezer tegenhoudt.

Wat zijn de beste copywriting boeken?

Dat hangt af van wat je wil bereiken en wat je nu al weet.

Er zijn meerdere copywriting skills en welke het belangrijkst zijn ligt aan wat je wil doen

Wil je een professionele copywriter worden of wil je gewoon een verkooptekst kunnen schrijven?

Wat is het beste boek over online verkopen?

Wat als je maar één boek mag lezen?

Dan ga ik voor het (e)boek. The Brain Audit Why Clients Buy (And Why They Don’t) van PsychoTactics

Het is mijn favoriet. Het is praktisch, redelijk kort, begrijpelijk en elk belangrijk onderdeel wordt besproken. Met dat boek kan je direct aan de slag om een verkooptekst te schrijven.

Persoonlijke rating: 5 sterren
GoodReads rating: 4.56 

Aanrader voor beginners en gevorderden.

Boeken over online verkopen

Als ik kijk naar de boeken die ik heb gelezen over het schrijven van verkoopteksten, dan zie ik dat ik die boeken geen hoge ratings hebben geven.

Dit komt omdat veel informatie uit oudere boeken over adverteren herkauwt is en in een modern jasje gestopt is.

Dit maakt niet als copywriting nieuw voor je is. Je kan dit soort boeken zien als een soort samenvatting van meerdere oudere boeken over verkopen.

Persuasive Copywriting: Using Psychology to Influence, Engage and Sell

Andy Malsen
Persoonlijke rating: 3 sterren
Goodreads rating: 4.32

Hypnotic Writing: How to Seduce and Persuade Customers with Only Your Words

Joe Vitale
Persoonlijke rating: 3 sterren
Goodreadsrating: 3.85 sterren

The Idea Writers: Copywriting in a New Media and Marketing Era

Teressa Iezzi
Persoonlijke rating: 2 sterren
Goodsrating: 3.8

The Copywriter’s Handbook: A Step-By-Step Guide to Writing Copy That Sells

Robert Bly
Persoonlijke rating: 3 sterren
Goodreads rating: 3.91

Wil je een copywriter worden?

Dan is het slim om breder te lezen en oudere boeken te lezen.

Copywriting bestaat uit drie primaire skills: onderzoek, psychologie en het schrijven. Alle drie skills zijn verbonden en vormen samen copywriting. Als je een goed boek leest over psychologie, dan leer je ook beter schrijven. En vice versa.

Het probleem met de populairste copywriting boeken

Ze gaan vaak over direct-mailings en advertenties en ze zijn vrij oud.

Begrijpt me niet verkeerd, beiden zijn niet perse negatief.

Zo maakt de leeftijd van een boek vaak niet uit, omdat hoe de mens denkt en handelt niet veranderd.

En adverteren hoort gewoon bij copywriting. Maar verkopen via advertenties en mailingen is anders dan verkopen via een salespagina. Advertenties zijn directer, vluchtiger, korter en meer gericht op het opvallen en onthouden worden.

Confessions of an Advertising Man

David Ogilvy
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.06

Ogilvy on Advertising

David Ogilvy
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.18

Scientific Advertising

Claude Hopkins
Persoonlijke rating: 3 sterren
Goodreads rating: 4.14

The Boron Letters

Gary Halbert
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.3

Tested Advertising Methods

John Caples
Persoonlijke rating: Niet gelezen
Goodreads rating: 4.24

Influence: The Psychology of Persuasion

Robert Cialdini
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.18

Breakthrough Advertising 

Eugene Swartz
Persoonlijke rating: (enkel een samenvatting gelezen, was wel goed)
GoodReads rating: 4.58

Hey, Whipple, Squeeze This: The Classic Guide to Creating Great Ads

Luke Sullivan
Rating 4 sterren
Goodreads rating: 4.18

The Robert Collier Letter Book

Robert Collier
Persoonlijke rating: 4 sterren
GoodReads rating: 4.28

The Copywriter’s Handbook

Robert Bly
Persoonlijke rating: 3 sterren
GoodReads rating: 3.91

Boeken over psychologie en overtuigen

Hoe meer je weet over de mens denkt en handelt, hoe meer je de lezer kan helpen om de juiste beslissing te maken

How to Win Friends and Influence People

Dale Carnegie
Persoonlijke rating: 4 sterren.
Goodreads rating: 4.17

Thinking, Fast and Slow

Daniel Kahneman
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.12 sterren

Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions 

Dan Ariely
Persoonlijke rating: Niet gelezen
Goodreads rating: 4.11 sterren

The Art of Thinking Clearly

Rolf Dobelli
Persoonlijke rating: 3 sterren
Goodreads rating: 3.83

Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die 

Chip Heath
Persoonlijke rating: Niet gelezen
Goodreads rating: 3.95 sterren

Boeken over schrijven, storytelling en copywriting

Iedereen kan schrijven, maar niet iedereen kan een tekst schrijven die begrijpelijk, nieuwsgierigmakend en meeslepend is.

Als je wil overtuigen dan moet je eerst zorgen dat men je wilt lezen. Een extra voordeel van boeken van schrijvers over schrijven is dat ze meestal lekker weglezen en leuke verhalen bevatten.

On Writing: A Memoir of the Craft

Stephen King
Persoonlijke rating: 5 sterren
Goodreads rating: 4.32

On Writing Well: The Classic Guide to Writing Nonfiction

William Zinsser
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.25

Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life

Anne Lamott
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.23

Invisible Ink: A Practical Guide to Building Stories That Resonate

Brian McDonald
5 sterren
4.47 sterren

All Marketers Are Liars: The Power of Telling Authentic Stories in a Low-Trust World

Seth Godin
Persoonlijke rating: 3 sterren
Goodreads rating: 3.90

Still Writing: The Perils and Pleasures of a Creative Life

Dani Shapiro
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.15

Boeken over creativiteit, ondernemen en marketing

Predatory Thinking: A Masterclass in Out-Thinking the Competition

Dave Trott
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.24

One Plus One Equals Three: A Masterclass in Creative Thinking

Dave Trott
Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4.28

Whatcha Gonna Do With That Duck

Seth Godin.

Dit boek bestaat uit een een verzameling van 132 blogs en bestaat uit 571 pagina’s. Het gaat over alles waar een ondernemer mee te maken krijgt en je leert dus veel over marketing, mensen, copywriting en het meer verkopen.

Persoonlijke rating: 4 sterren
Goodreads rating: 4

Copywriting leren met boeken?

De beste leerschool is de praktijk.

Je kan geen perfecte verkooptekst schrijven door te lezen, want niemand heeft een kant-en-klaar antwoord.

Je moet jezelf ook beter leren schrijven. Niemand gaat het voor je doen.

Zie de tips uit de boeken als dingen die je moet proberen. Test of iets daadwerkelijk werkt – je leert dan veel meer.

Snel copywriting leren met een copywriting cursus

Heb je niet de tijd om tientallen boeken en honderden blogs over psychologie, verkopen en het beter leren schrijven te lezen?

Dan kan je ook deze cursus volgen:

Cursus copywriting (beter bloggen & slimmer verkopen): De geheimen van wakkerschuddende teksten die overtuigen

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?