Hoe leer je jezelf beter schrijven?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 11 juni 2021

Je moet beter leren schrijven als ondernemer.

Het klinkt best wel vreemd.

Net alsof je beter moet leren praten, samenwerken of vergaderen. Of dat je flexibeler, aardiger of optimistischer moet leren zijn.

Het klinkt vreemd omdat wij soft skills, zoals schrijven en samenwerken, als vaste attributen zien. Je scoort – nadat je volwassen bent – ergens tussen de 1 en de 100 en daar is nauwelijks verandering in te brengen.

Als je bijvoorbeeld op de skill ‘praten’ een 50 scoort, dan is het mogelijk om naar een 55 te gaan, misschien zelfs een 60. Maar niet naar een 67 of 86.

En wat doe je als met heel veel moeite minimale vooruitgang kan boeken?

Niets. Of tenminste, niet nu. Je stelt het uit. En je blijft het voor de rest van je leven uitstellen.

Omdat we denken dat we nauwelijks invloed hebben op onze soft skills doen we ook niet de moeite om onze soft skills trainen. Het gevolg? De skill blijft op hetzelfde niveau hangen en dat bevestigt weer je denken dat er weinig verandering mogelijk is.

We hebben nooit geleerd dat we in soft skills enorme vooruitgang kunnen boeken

Als je dat niet geloofd, dan moet je maar eens kijken naar het eerdere werk van top comedians, schrijvers, zangers, sprekers etc.

Het beter worden in een soft skill werkt niet hetzelfde als het leren van hard skill, zoals gitaar leren spelen of het leren programmeren. Daar focus je op het bouwen van nieuwe skills en het vormen van nieuwe verbindingen in je brein. Je begint vanaf het nulpunt en je ziet duidelijk vooruitgang.

Bij het trainen van soft skills, zoals het beter leren schrijven, draait het om veranderingen in bestaande processen. Processen die al tientallen jaren plaatsvinden. En dat is een stuk lastiger dan het leren van een hard skill.

Waarom moet je beter leren schrijven?

Het beter worden in een soft skill is in heel veel gevallen een stuk waardevoller dan het leren van een hard skill. Simpelweg omdat je soft skills overal en altijd gebruikt. Als je 15% optimistischer wordt, dan heeft een enorme invloed op elk aspect van je leven, de rest van je leven.

De top 10%

Ik heb het wel eens eerder gezegd. Bloggen werkt niet voor iedereen. SEO, e-mailmarketing, adverteren en social media ook niet.

Om echt veel uit een tacktiek te halen, moet je bij de top 10% horen in jouw niche. Of de top 25%.

De kans is groot – 75%, om precies te zijn – dat je niet bij dat top 25% hoort – en niet het maximale haalt uit jouw online marketing. Maar… we kunnen wel bij de top 25% komen. En dat is minder lastig dan je denkt.

Waarom?

Nou, omdat de meeste mensen – jouw collega ondernemers in dit geval – niet bezig zijn met het verbeteren van hun soft skills. Als jij dat wel doet, dan haal je de rest één voor één in.

Hoe leer je beter schrijven?

Schrijven is iets wat je doet met je rationele brein en je onderbewuste.

Je onderbewuste?

Jup. Van een vaag iets, zoals het beter leren schrijven, ga ik nog iets vagers maken. That’s me.

Je zou moeten schrijven vanuit het onderbewuste, net zoals je praat uit je onderbewuste.

Dit gaat vaak mis bij ondernemers (of marketeers) die starten met bloggen

Veel mensen die een blog beginnen proberen te schrijven met hun rationele brein. Alsof ze een verslag typen. Er zijn een hoop mensen die het enorm lastig vinden om een paar honderd woorden op papier te zetten, maar geen enkele moeite hebben om drie uur vol te lullen.

Aan de kern van dit probleem ligt volgens mij dat men meer waarde hecht aan wat op papier staat dan wat iemand zegt. En die gedachten blokkeert je als je dan wil schrijven. Je bent te kritisch. Bijna geen één zin is goed genoeg.

En dit zorgt dat je weinig op papier krijgt en dat alles wat je op papier krijgt zo afgezwakt het dat het niets meer zegt, maar ook niets slecht zegt.

De eerste versie van een artikel moet je schrijven zoals je praat

Wanneer je praat denk je namelijk ook niet constant “Wat wil/kan/moet ik zeggen?” en “Hoe kan ik dit op de beste manier zeggen?”. De woorden worden aangeleverd.

Ik schreef vroeger ook met het rationele brein. En het duurde een tijd voordat ik het stuur los durfde te laten en je onderbewuste te laten rijden.

Maar ik sloeg hier in door.

Ik ging volledig vertrouwen om het onderbewuste. En het gevolg? Enorme artikelen (twee á drie keer zo lang als dit artikel) die met een paar draadjes aan elkaar hangen.

Wat ik miste was het rationele deel.

Ik vergat de twee vragen:

  • Wat wil/kan/moet ik zeggen?
  • Hoe kan ik dit op de beste manier zeggen?

Maar je zei net dat je juist vanuit je onderbewuste moet schrijven. Niet vanuit het rationele.

Dat klopt. Goed opgelet. Je moet niet met je rationele brein schrijven. Die moet je gebruiken voordat je gaat schrijven (het plan) en bij het herschrijven.

Dus goed schrijven is een kwestie van een goede verdeling? Eerst rationeel, dan onderbewust en dan weer rationeel?

Jup, maar dit is pas de basis.

Daarna is het een kwestie van je onderbewuste trainen.

Huh? Kan ik mijn onderbewuste dan trainen?

Ja.

Wat uit het onderbewuste komt is een verwerking van wat er binnenkomt en van rationele processen.

Je kan bewust invloed hebben op wat er binnenkomt. En in het geval van het beter leren schrijven betekent dit: het beter lezen van betere artikelen, blogs en boeken. Over copywriting, maar ook over andere onderwerpen. Goede schrijvers, mooie zinnen en interessante verhalen kun je overal vinden. Betere input = betere output.

Verder zorgt het vaker lezen voor een gezonde disinteresse in saaie artikelen, tips en zinnen. Simpelweg omdat het onze nieuwsgierigheid niet meer prikkelt. En omdat je saaie artikelen herkent, weet je ook wat je moet doen om dit te voorkomen.

En je kan met rationele processen het onderbewuste beïnvloeden

En dat werkt.

Zo proberen Stoïcijnen gebeurtenissen los te koppelen van gevoel. Als je bijvoorbeeld iets verliest, dan heb je iets teruggeven wat nooit van jou was.

In de happiness branche proberen ze je te focussen op het positieve door bijvoorbeeld elke nacht te herhalen waar je dankbaar voor bent.

En in het boek ‘Think and Grow Rich’ hebben ze het steeds over het centraal stellen van één thema (geld verdienen in dit geval), zodat je brein gefocust is op het herkennen en creëren van kansen om dit te bereiken.

Kortom: door constant met iets bewust bezig te zijn, zorg je ervoor dat je er ook onbewust mee bezig bent.

Zo werkt het ook met schrijven.

En daarom moeten we met een checklist werken.

Wat? Een checklist? Die perst juist alle creativiteit uit een artikel…

Dat ligt aan welke checklist je gebruikt.

En welke checklist moet ik dan gebruiken?

Eentje die je zelf maakt.

Ik wil dat je alle elementen van een goede tekst en elke specifieke tip die je op het internet en in boeken tegenkomt vertaalt in af te checken punten. En die checklist gebruikt je niet voor het schrijven en ook niet tijdens het schrijven. Je gebruikt hem bij het herschrijven.

Met de checklist aan de hand beoordeel je de tekst strenger dan de strengste docent. Je forceert jezelf om saaie zinnen op te peppen, een metafoor te voegen, nietszeggende zinnen weg te halen en je darlings te vermoorden met een machete.

Dit neemt tijd in beslag. Waarschijnlijk evenveel tijd als het schrijven van de eerste versie. Misschien wel twee keer zoveel.

En wat gaat er op een gegeven moment gebeuren?

Je onderbewuste begint voor en tijdens het schrijven zich al bezig te houden met vragen, zoals ‘wat voor passende vergelijking kan ik toevoegen?’.

Zo wordt de eerste versie van een tekst steeds beter en beter. En bij het herschrijven wordt het artikel nog eens beter.

En zo leer je jezelf stap voor stap beter te schrijven.

Stappen die je nu kan nemen

  • Elke keer als jij een schrijftip of tactiek ziet (of in teksten van goede artikelen herkent), zet hem op een lijstje.
  • En elke keer als jij een artikel herschrijft, dan pak de checklist erbij.

En als je echt een jumpstart wilt, dan kan je blogcursus van 000.nl volgen. Ik heb geprobeerd om de weg van het beter worden in schrijven zo goed mogelijk in kaart te brengen. Met de tactieken en tips die de meeste impact hebben eerst.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?