5 hulpprogramma’s om zoekwoorden te bepalen

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 18 juni 2021

Zoekwoorden zijn door de zoeker vertaalde vragen, problemen en behoeften.

SEO draait daarom om vraag en aanbod.

Hoe beter je jouw aanbod (jouw pagina’s) kan laten aansluiten op de vraag (zoekopdrachten), hoe makkelijker en hoger je rankt.

De kern van SEO: hoe kan je de juiste zoekwoorden vinden?

  • De vraag in kaart brengen. Op welke zoektermen zoekt jouw doelgroep?
  • Het analyseren van het aanbod. Hoe sterk is de concurrentie?
  • Het analyseren van de vraag. Waarom zoekt men op die termen? Wat verwachten ze?
  • Het verbeteren en optimaliseren van bestaande pagina’s, zodat het beter op de vraag aansluit
  • Het maken van nieuwe pagina’s voor vragen, problemen en behoeften die je nog niet behandeld.

Voor welke zoekwoorden moet ik kiezen?

Zo gaan we een aantal hulpprogramma’s bespreken om zoekwoorden te vinden en te analyseren, maar we moeten het eerst ergens anders over hebben.

Namelijk: Meer is meestal niet beter

Een van de grootste SEO beginnersfouten die men maakt is dat men kiest voor zoekwoorden met het hoogste zoekvolume. Het zoekvolume is dan het aantal keer dat er per maand op die zoekwoordcombinatie gezocht wordt.

Waarom is dat een fout?

Omdat iedereen in jouw niche voor dat zoekwoord wilt ranken.

Je concurreert dus met iedereen. Met kleine beginnende ondernemers en met grote (inter)nationale websites. De kans is heel klein om het van iedereen te winnen op zo’n populair zoekwoord, helemaal als je niet bij de top 10 beste, populairste of grootste websites hoort. En zelfs als je een pagina hebt die 2x zo goed is als de beste concurrent, zal het lastig blijven. Dit komt omdat Google o.a. kijkt naar de populariteit en kwaliteit van de gehele website om de kwaliteit van een specifieke webpagina te beoordelen. Een redelijke pagina van een populaire website wint het vaak van een goede pagina van een niet-zo-bekende website.

Wat kan je dan beter doen?

Je richten op specifieke behoeften, vragen en problemen. Hoe specifieker het zoekwoord is, hoe beter.

Hoe meer topposities op specifiekere termen je krijgt, hoe meer kleine stroompjes bezoekers jouw website ontvangt – en veel kleine stroompjes maken een krachtige rivier. En hoe meer topposities je hebt op specifiekere termen, hoe makkelijker het wordt om te ranken op iets minder specifieke termen, omdat jouw website zich al een beetje heeft bewezen..

Hoe kan je zoekwoorden vinden?

Er zijn tientallen hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden en te bepalen of ze interessant zijn.

Sommige tools zijn gratis, andere hulpprogramma’s betaald. De betaalde hulpprogramma’s zijn vrij duur en vrijwel alleen interessant voor SEO-bedrijven of de wat grotere ondernemingen die zelf aan de slag willen met SEO.

Helaas is er geen perfecte gratis tool die direct antwoord geeft op de vraag: op welke zoekwoorden moet ik mij richten? Je moet meerdere hulpprogramma’s gebruiken om een goed inzicht te krijgen jouw niche en interessante zoekwoorden.

Om een globaal inzicht te krijgen in de behoefte van de doelgroep kan je het best de zoekwoorden tool van Google te gebruiken. Daarna zijn er nog andere hulpprogramma’s die je als aanvulling kan gebruiken.

De Google zoekwoorden tool

De bekendste zoekwoorden tool is die van Google, de zoekwoordplanner. Deze tool is gratis.

De tool is geeft inzicht in twee dingen:

  • Op welke woorden zoekt men?
  • En hoe vaak zoekt men gemiddeld naar zo’n term?

Met deze tool kan je snel een lijstje maken van relevante zoekopdrachten met een relatief laag zoekvolume. Een lijstje waar jij nieuwe geoptimaliseerde pagina’s voor kan maken.

Wil je de zoekwoorden tool van Google gebruiken?

Volg dan het linkje hieronder. Ik leg daar stap voor stap uit wat je moet doen.

Alternatieve hulpprogramma’s om zoekwoorden te bepalen

Buiten Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden zijn er een aantal andere tools om zoekwoorden mee te bepalen. Hier een paar andere bekenden.

Moz Keyword Explorer

De Keyword Explorer van Moz is een redelijk alternatief op de zoekwoordplanner van Google.

Je kan, na het aanmaken van een gratis account, tien keer per maand een zoekopdracht naar zoekwoorden doen. Je krijgt na het doen van een zoekopdracht een paar tientallen zoekwoordsuggesties.

Wat maakt deze tool anders dan de zoekwoordplanner?

Ubersuggest

Ubersuggest is een goed alternatief voor de zoekwoordplanner.

De tool geeft veel zoekwoordenideeen, het zoekvolume en laat zien hoe sterk de concurrentie is op elk woord.

Ik betwijfel dat het zoekvolume bij elk zoekwoord klopt, maar zelfs een ruw getal kan je helpen bij het vinden van zoekwoorden.

Keywordtool.io

De Keywordtool.io is enorm handig om een zoekwoord beter te begrijpen.

De tool geeft je tientallen specifiekere zoekwoorden als je één zoekwoord opgeeft. Die specifiekere zoekwoorden geven inzicht in de redenen dat men zoekt naar het zoekwoord waar jij op wil ranken. Dit betekent dat je de behoefte van de zoeker beter kunt vervullen (en dus hoger kan ranken).

Verder kan je snel specifieke zoekopdrachten vinden. En hoe specifieker het zoekwoord is waar jij opricht, hoe groter de kans is dat je rankt.

De Yoast Google Suggest Expander

Deze Yoast Google Suggest Expander is vergelijkbaar met de keywordtool.io. Het geeft je suggesties voor specifiekere zoekopdrachten.

De tool geeft meer suggesties dan de bovenstaande tool en alles is ingedeeld op alfabetische volgorde.

SEO-teksten schrijven

Na het vinden van een zoekwoord is het tijd om een pagina te maken die inspeelt op de vraag die het zoekwoord representeert.

Strategisch SEO

Wil je flinke resultaten met SEO behalen? Dan moet je verder gaan dan hier en daar een pagina maken of optimaliseren.

Je moet dan de gehele zoekervaring verbeteren en op een structurele wijze een autoriteit worden in jouw niche. Strategisch SEO is op een slimme wijzer werken aan het uitbreiden en verbeteren van jouw website voor zoekers. Op zo’n manier dat je zo snel mogelijk resultaten behaald.

Wil je strategisch met SEO aan de slag?

Bekijk dan de cursus: Jouw roadmap en ‘Lonely Planet’ voor SEO 

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?